چهارشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 39658
سلامت نیوز: رئیس انجمن تنظیم خانواده گفت: تحرک فیزیکی و یا به عبارتی آمادگی جسمانی موجب کاهش 50 درصدی بیماری دیابت و 50 درصد بیماری های سرطان می شود.

دکتر صفیه شهریاری افشار رئیس انجمن تنظیم خانواده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینكه بهداشت باروری موضوع سلامتی هر دو جنس زن و مرد بوده و برای همه سنین از زمان جنینی تا سالمندی را در بر می گیرد گفت : سلامت جسمی ، روانی ، اجتماعی و معنوی با تاثیر بر تحرک فیزیکی با فوکوس بر مسائل بهداشت باروری را در بر میگیرد.

وی ابراز داشت : عدم تحرک فیزیکی که 60 درصد از افراد جهان را در بر می گیرد ، حدود 2 میلیون مرگ را در جهان به دنبال دارد.

وی تصریح كرد: تحرک فیزیکی و یا به عبارتی آمادگی جسمانی موجب کاهش 50 درصدی بیماری دیابت ، 50 درصد بیماری های سرطان ، 20 درصد بیماری های فشار خون ، یک سوم چاقی و پیشگیری از بیماری هلی قلبی عروقی را در بر میگیرد.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینكه بیماری های قلبی عروقی یکی از شایع ترین عوامل مرگ و میر در سطح جهان وهمچنین در کشور ما هستند ادامه داد : تحرک فیزیکی می تواند یک سوم از این مرگ و میر را کاهش دهد.

آمادگی جسمانی كاهش روند سالخورگی را در پی دارد

وی یادآور شد : در صورت دارا بودن آمادگی جسمانی جامعه ، شاهد كاهش روند رشد سالخودگی بوده و سلامتی افراد در دوران كودكی ، بلوغ و باروری را شاهد خواهیم بود.

وی طی دوران بارداری ، زایمان و پس از زایمان راحت را از عوامل تحرك خواند و اظهار كرد : تحرک فیزیکی مناسب موجب می شود که در دوره میانسالی و سالمندی دچار بیماری های عضلانی ، استخوانی و پوکی استخوان نشده و کاهش عوارض و مرگ و میر را در کلیه سنین شاهد باشیم .

این متخصص زنان و زایمان در خصوص نقش ایروبیک بیان داشت : این ورزش نشاط آور بوده و با توجه به تحقیقات انجام شده ، ورزش هوازی است که موجب مفرح شدن زندگی می شود .

وی گفت : فردی که این ورزش را انجام می دهد به خوبی می تواند با اطرافیان ارتباط برقرار نموده و همفکری ، همیاری و همدلی که ایجاد كرده و ارتباط موثری با دیگران داشته باشد كه در نهایت كاهش رفتارهای پر خطر مانند مصرف مواد دخانی ، مشروبات الکلی و... را در پی داشته باشد.

دكتر شهریاری افشار با اشاره به كم تحركی جامعه كه به دلیل شهر نشینی ، فرهنگ آپارتمان نشینی ، تكنولوژی های نوین ، تغذیه های نابجا و ... ایجاد شده شاهد چاقی كودكان و تاثیر در دوران بلوغ شاهد هستیم ادامه داد : مشکلات نازایی و در سالخوردگی مشکل اوستئوپروز ، درد های استخوانی ، درد های عضلانی و ... نیز از جمله عوارض بی تحركی می باشند .

رئیس انجمن تنظیم خانواده با بیان اینکه اهمیت آمادگی جسمانی در حدی است که تمام سازمان های بین الملل اولین شاخص برای استخدام افراد را آمادگی جسمانی تعیین نموده اند افزود : فدراسیون آمادگی جسمانی ایروبیک اولین فدراسیونی است که در سطح کشور کمیته سلامت را تشکیل داده و از حضور متخصصین امر بهداشتی استفاده کرده و برنامه ریزی های بسیار منسجمی را دارد .

دکتر شهریای افشار با تاکید براینکه ابیروبیک یکی از ورزش هایی است که با حرکات متعادل در دوره بارداری قابل انجام است گفت: بعد از زایمان نیز جهت پیشگیری از افسردگی بعد از زایمان كه بسیاری از زنان را درگیر میكند می تواند موثر و مفید باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha