احتمال ابتلاء به عوارض کبدی، کلیوی، قلبی و عروقی با مصرف داروهای ماهواره ای وجود دارد

سلامت نیوز:
داروهای تبلیغی در شبکه های ماهواره ای مورد تائید نیست و ممکن است عوارض سوء و جبران ناپذیری را بر  روی استفاده کننده بگذارد.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، مدیر اداره نظارت بر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه شرط اصلی ورود توزیع دارو تائیدیه آزمایشگاه کنترل کیفی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است و تمامی داروهایی که از طریق سیستم های ماهواره ای توزیع می شوند فاقد این مجوز هستند، اظهار داشت: این داروها ممکن است به دلیل دارا بودن برخی از ترکیبات ناشناخته که در معرفی دارو هم ذکر نشده عوارضی سوء بر روی مصرف کننده بگذارد.

دکتر کاظم ظهوری زاده با اشاره به اینکه برخی از شرکت های سودجو اقدام به تبلیغ داروهایی برای درمان از جمله چاقی و لاغری، تقویت قوای جنسی، بدنسازی و ترک اعتیاد می کنند، خاطر نشان کرد: حتی داروهایی ماهواره ای  که فاقد ترکیبات شیمیایی هستند به دلیل اینکه در شرایط غیر استاندارد نگهداری و به صورت قاچاق وارد کشور می شوند ممکن است غیر قابل استفاده و خطر ساز باشند.

مدیر اداره نظارت بر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه هر دارویی که خارج از شبکه رسمی توزیع دارو باشد غیر مجاز و غیر قابل مصرف است، اظهار داشت: داروهایی که در مکان های غیر از داروخانه ها و حتی برخی از عطاری ها نیز توزیع می شود به دلیل اینکه در شرایط استاندارد نگهداری نشده است،  مورد تائید نیست.

دکتر کاظم ظهوری زاده با اشاره به اینکه کشورمان در زمینه علم پزشکی و تخصص یکی از کشورهای پیشرفته خاورمیانه به شمار می رود به شهروندان توصیه کرد برای درمان مشکلات خود به پزشکان متخصص مراجعه و از داروهای مجاز استفاده کنند.

همچنین دکتر رویا جباری کارشناس واحد اطلاع رسانی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز اظهار داشت: تمامی داروهایی که در شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شود ممکن است به دلیل دارا بودن ترکیبات ناشناخته و یا  شیمیایی از جمله کورتون، استروئیدهای آنابولیک که در ترکیبات داروها هم ذکر نشده است  عوارضی از جمله قلبی و عروقی، پوکی استخوان، کبدی، عقیمی، افزایش فشار خون، سرطان، و نارسایی کلیوی ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha