سلامت نیوز: یك اپتومتریست ضمن بیان این ‌كه ساخت اشتباه عینك بویژه در كودكان موجب بروز ناراحتی‌های چشمی از جمله انحراف چشم می‌شود، گفت: انتخاب نوع فریم و ساخت عینك در درمان عیوب انكساری و تنبلی چشم تاثیر مستقیم دارد.

افسانه هراتی زاده در گفت وگو با ایسنا، افزود: زمانی كه اختلالات بینایی دو چشم و حتی پس از اصلاح بیشتر از سه خط باشد، فرد دچار تنبلی چشم است. به این معنا كه یك چشم حتی پس از اصلاح دیدش كامل نمی‌شود.

وی با اشاره به این‌ كه تنبلی چشم می‌تواند به دنبال دلایل ارگانیك و انكساری بروز یابد، عنوان كرد: آب مروارید از جمله دلایل ارگانیك است كه بایستی توسط پزشك متخصص چشم درمان شود. اما اگر تنبلی چشم به دنبال عیوب انكساری عارض شود با عینك تصحیح و اگر در سن مناسب باشد درمان كامل برای وی انجام می‌شود.

هراتی زاده ادامه داد: تنبلی چشم در همه گروه‌های سنی مشاهده می شود. بسیاری از افراد وجود دارند كه سن بالایی دارند اما هرگز درمان نشده‌اند. با این حال بهترین سن درمان این عارضه بین سنین 3 تا 6 سالگی است.

رییس سابق جامعه اپتومتری درباره عوارض تشخیص دیرهنگام تنبلی چشم اظهار كرد: تشخیص دیرهنگام تنبلی چشم موجب می‌شود چشم‌ها روز به روز تنبل تر شده و هرگز دید چشم كامل نشود. ضمن آن كه درصد بالایی از این افراد در آینده دچار انحراف چشم می‌شوند.

هراتی زاده افزود: استفاده از عینك و انجام مداوم تمرین‌های مربوط به تنبلی چشم از جمله راهكارهای درمانی این عارضه هستند. بستن چشم سالم و انجام كار چشمی مفید هم در درمان تنبلی چشم موثر هستند.

این اپتومتریست‌ اضافه كرد: مشكلات و عیوب انكساری چشم، مقوله‌ای جدا از تنبلی چشم نبوده و با یكدیگر ارتباط دارند.

وی درباره عوارض استفاده از عینك‌های طبی نامناسب توضیح داد: انتخناب نوع فریم و ساخت عینك در درمان عیوب انكساری و تنبلی چشم، تاثیر مستقیم دارد.

هراتی زاده اضافه كرد: بسیاری از خانواده‌ها بدون مشورت با اپتومتریست به عینك فروشی‌هایی كه مجوز انجام این كار را ندارند، سفارش ساخت عینك می‌دهند. در حالی كه ساخت غلط عینك و استفاده از فریم نامناسب كه میدان بینایی كودك را كامل نمی‌كند موجب می‌شود پس از گذشت مدتی انحراف چشم هم به مشكل سابق بیمار اضافه شود.

وی افزود: وزارت بهداشت متولی سلامت بینایی كشور است در حالی كه توجهی به فعالیت غیرقانونی عینك فروشی‌هایی كه مسئول فنی ندارند، ‌نمی‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha