چهارشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 39689
سلامت نیوز: توجه به نوزادان که گلهای باغ زندگی هستند از اهمیت خاصی برخوردار است، توجه داشته باشید حرارت اتاق نوزاد از 18تا20 درجه بیشتر نشود، نوزاد را در سرما قرار ندهید و بیش از اندازه نیز نپوشانید. لباس نوزاد بایستی سبك، گشاد و راحت باشد. از قنداق كردن نوزاد كه یك عمل غیربهداشتی و زیان آور است بپرهیزید و از قنداق كردن نوزاد حتی بمدت كوتاه نیز خودداری كنید. بسیاری از نوزادان در چند ماه ابتدایی تولدشان به شدت در معرض خطر ناراحتی‌های پوستی قرار دارند، از همین رو ، این گزارش را به بیماریهای پوستی و روش های مراقبتی از پوست نوزادان اختصاص دادیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه پزشکی امروز اگر با باز کردن پوشک فرزندتان مناطق قرمزی را در کشاله ران او مشاهده می‌کنید، این حالت معمولا به دلیل تنگ بودن پوشک، سفت بستن چسب‌ها، خیس ماندن پوشک به مدت طولانی یا حساسیت کودک به مواد مارک خاصی از پوشک، پودر یا لاستیک ایجاد می‌شود. برای پیشگیری از ایجاد چنین وضعیتی بهتر است تا حد امکان محل پوشک را باز بگذارید تا هوا بخورد. پوشک فرزندتان را به محض خیس شدن تعویض کنید. تن فرزندتان را با پارچه‌ای نرم بشویید و سپس به اکسید روی آغشته کنید.

یکی دیگر از مشکلاتی که برای نوزادان ایجاد می شود، آکنه است که از مراحل جنینی آغاز می‌شود. هنگام دوران بارداری، جنین در معرض هورمون‌های مادر قرار دارد. این هورمون‌ها تولید چربی را افزایش می‌دهند و غدد چربی جنین را مسدود می‌کنند. جوش‌هایی که روی بینی و لپ‌های فرزندتان درمی‌آیند خودشان بعد از چند هفته از بین خواهند رفت. بنابراین نیاز به درمان خاص و استفاده از لوسیون‌های مختلف ندارد.

یکی دیگر از مشکلات شایع در نوزاداناگزمااست، اگر بدن كودكتان در نقاط مختلفی دچار قرمزی‌های غیر طبیعی است و كودك بیقرار می شود، حتما باید به پزشك مراجعه كنید؛ چرا كه احتمال اگزمای پوستی وجود دارد. در صورت بروز چنین مشکلی اصلا بدن کودک خود را شستشو ندهید چرا كه باعث بیشتر خشك شدن پوست و زیاد شدن زخم‌ها می‌شود. و در صورت شستشو کمی ‌هم مرطوب‌کننده بزنید.

اگزما التهاب پوست به مواد محرک است. این ناراحتی پوستی قرمزرنگ و خارش‌دار، در نوزادانی که سابقه خانوادگی آسم، آلرژی و درماتیت آتوپیک دارند، رخ می‌دهد و معمولا آرنج‌ها، سینه، بازوها و پشت زانو‌ها را درگیر می‌کند و آنها را به مرور ضخیم و خشک می‌کند. برای درماناگزماباید عامل محرک را شناسایی کرده و از مصرف آن برای فرزندتان خودداری کنید.

یکی از مشکلاتی که نوزادان به آن مواجه می شوند ابتلا به درماتیت سبوره است که پوست سر نوزاد پوسته پوسته، چرب شده است و التهاباتی قرمز روی پلک‌ها، ابروها، پشت گوش‌ها و بینی ایجاد می‌شود. این ناراحتی طی ماه‌های اول تا دوم بعد از تولد بروز می‌کند و معمولا تا یک سالگی هم از بین خواهد رفت. فرزندتان را نزد یک متخصص اطفال ببرید تا روغن، شامپو، پماد یا لوسیون‌های مخصوص را تجویز کند.

اگر نوزادی در فصل گرما متولد شود احتمال عرق سوختگی بیشتر می شود، قسمت‌هایی از بدن فرزندتان که بیشتر عرق می‌کنند (گردن، ناحیه پوشک، زیر بغل، بین ساعد و بازو و قسمت‌هایی از پوست که روی هم تا می‌شوند) بیشتر مستعد عرق سوز شدن هستند. در این حالت برجستگی‌های قرمز مایل به صورتی روی پوست ایجاد می‌شوند که گرم و خارش دار هستند و کودک را آزار می‌دهند.

برای درمان عرق‌سوز باید محیط خانه را خنک نگاه دارید و لباسی نخی، تمیز، گشاد و خنک تن فرزندتان کنید. البته در نظر داشته باشید عرق سوختگی مخصوص فصول گرم سال نیست و در زمستان‌ها که کودک لباس‌هایی گرم و ضخیم به تن دارد هم ایجاد می‌شود. همیشه به جای پوشاندن یک لباس گرم به فرزندتان چند لایه لباس تن‌اش کنید تا اگر در محیط گرمی‌قرار گرفتید بتوانید یک لایه را از تن‌اش در آورید.

از دیگر مشکلاتی که برخی از نوزادان با آن مواجه می شوند، زردی است. زردی در نوزادان موجب ضایعات جبران ناپذیر سلول مغزی و عقب ماندگی عقلانی می شود . در هفته های اول تولد بایستی دقیقا مراقب زردی در نوزاد بود . شروع زردی بیشتر در سفیدی چشم كودك بروز می كند و در تنه گسترش پیدا می كند، در صورت مشاهده زردی در هر زمان از شبانه روز به کلینیک مراجعه نماید. هرچه زردی زودتر تشخیص داده شود درمان سبكتر و راحت تر است. در موارد خفیف شاید نیاز به بستری و قرار گرفتن در زیر نور مخصوص باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha