سلامت نیوز: یك فوق تخصص سرطان كودكان گفت: تشخیص زودهنگام، درمان مناسب و پیگیری درمان در بقای این بیماران بسیار مؤثر است بنابراین یكی از مشكلات كنونی نظام سلامت، مراجعه و تشخیص دیرهنگام است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دكتر اعظم السادات هاشمی گفت: سرطان دومین علت مرگ‌ومیر كودكان پس از تصادفات است به‌ طوری ‌كه سالانه از هر 100 هزار فرد زیر 15 سال، 5 تا 7 نفر به سرطان مبتلا می‌شوند و با توجه به جمعیت جوان كشور، تأمین سلامت این افراد یكی از نیازهای جدی بخش سلامت كشور به‌حساب می‌آید.

وی ادامه داد: سرطان بیماری قابل پیشگیری و تشخیص و درمان است بنابراین با شناسایی علائم و عوامل خطرساز می‌توان از بروز سرطان‌ها پیشگیری كرد.

وی استعمال دخانیات، تغذیه نادرست، كم‌تحركی، مواجهه با مواد سرطان‌زا در محیط زندگی و كار، نامناسب بودن رفتارهای بهداشتی و جنسی را از عوامل مؤثر در بروز سرطان‌ها دانست و افزود: با كنترل این موارد می‌توان تا 30 درصد ابتلا به سرطان را كاهش داد.

این فوق تخصص سرطان كودكان اضافه كرد: تغذیه مناسب، تحرك كافی، پرهیز از استعمال دخانیات، كاهش مواجهه مستقیم با نور خورشید، استفاده از كلاه، عینك آفتابی و كرم‌های ضدآفتاب و همچنین واكسیناسیون علیه هپاتیت در پیشگیری از بروز سرطان كبد پیشگیری می‌كند كه بیش از 95 درصد كودكان علیه این ویروس واكسینه شده‌اند.

وی با بیان اینكه سرطان خون شایع‌ترین سرطان كودكان است و افراد مبتلا در 80 تا 85 درصد موارد، تا پنج سال پس از ابتلا زنده می‌مانند، گفت: تشخیص زودهنگام، درمان مناسب و پیگیری درمان در بقای این بیماران بسیار مؤثر است بنابراین یكی از مشكلات كنونی نظام سلامت، مراجعه و تشخیص دیرهنگام است.

دكتر هاشمی تصریح كرد: به عنوان مثال در مورد سرطان پستان، خانم ماه‌ها توده‌ای را در پستان خود لمس می‌كند، ولی از مراجعه به پزشك می‌هراسد و در صورت مراجعه نیز از نمونه‌برداری امتناع می‌كند كه این امر موجب تأخیر در تشخیص و درمان بیماری و پیشرفت آن می‌شود در حالی‌ كه سرطان پستان در كشورهای توسعه‌یافته بالای 95 درصد بقای 5 ساله دارد و این میزان در كشور ایران 67 درصد است.

وی میزان بروز سرطان در ایران را 100 مورد به ‌ازای هر 100 هزار نفر جمعیت دانست و افزود: به ‌طور معمول انتظار می‌رود كه سالانه در تمامی سنین 100 مورد سرطان بروز كند و سهم كودكان از این موارد 10 مورد به ازای 100 هزار نفر جمعیت اطفال است كه با احتساب موارد ثبت‌ نشده سالانه بین 2 تا 3 هزار مورد سرطان در كودكان رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: برنامه كنترل سرطان چهار پایه دارد كه مهم‌ترین پایه آن آموزش، اطلاع‌ رسانی و ارتقای سطح آگاهی مردم برای تغییر سبك زندگی، كاهش عوامل خطر محیطی و پرهیز از مصرف دخانیات (سیگار و قلیان) است بنابراین والدین باید آموزش‌های لازم را ببینند چرا كه از این نظر كه در خانواده‌هایی كه پدر یا مادر سیگار می‌كشند كودك در معرض خطر است.

وی پایه بعدی برنامه كنترل سرطان را غربالگری و تشخیص زودرس دانست و افزود: اگر كودك علائمی نظیر بی‌اشتهایی، كاهش وزن، زردی و رنگ‌پریدگی داشت، باید به پزشك ارجاع داده شود كه در اکثر موارد مشكل خاصی وجود ندارد ولی یك احتمال ضعیف وجود دارد كه این علائم، علائم اولیه سرطان باشد چرا كه شایع‌ترین سرطان كودكان كه لوسمی‌ها و بیماری‌های خونی است، علائمی شبیه به سرماخوردگی دارد و مادران شكایت می‌كنند كه سرماخوردگی كودك ادامه یافته و كودك رنگ‌پریده شده است بنابراین حتی علائم معمولی و پیش‌پا افتاده را هم باید جدی بگیریم و بلافاصله به پزشك مراجعه كنیم.

دكتر هاشمی، مراقبت‌های نگهدارنده را پایه چهارم كنترل سرطان دانست و گفت: بیماری با هزینه بسیار زیاد تشخیص داده و درمان می‌شود و باید حمایت از بیمار مستمر باشد كه سازمان‌های غیردولتی می‌توانند در شناسایی و حمایت از بیماران سرطانی به وزارت بهداشت كمك كنند.

 وی گفت: شایع‌ترین سرطان كودكان لنفوبلاستیك حاد، سرطان‌های مغز، لنفوما، تومور ویلمز، تومور نوروبلاستوما، رتینوبلاستوما، سرطان‌های استخوانی می باشد و سرطان‌های دیگر نادرتر است.

وی در زمینه شیوع سرطان‌های كودكان گفت: در دو دهه گذشته تعداد كودكان و نوجوانان ایرانی افزایش یافته و در حال‌ حاضر حدود 35 درصد جمعیت ایران زیر 15 سال است كه بر اساس برآوردهای انجام‌شده انتظار می‌رود در ازای هر یك میلیون كودك متولد شده كه به 15 سالگی می‌رسد، سالانه 125 تا 130 مورد سرطان بروز كند.

وی در زمینه پیشگیری از سرطان‌های كودكان نیز گفت: مادران در هنگام بارداری باید از برخی عوامل خارجی از جمله استفاده از تنباكو و مواجهه با اشعه پرهیز كنند بدین معنا كه استعمال سیگار اعم از اینكه پدر سیگاری باشد یا مادر، ممكن است نقش مهمی در بروز سرطان در كودك داشته باشد. ابتلای مادر به بیماری‌های ویروسی، تغذیه نامناسب، آلودگی هوا و استفاده از داروهای ناشناخته نیز حائز اهمیت است.

دكتر هاشمی اضافه كرد: به ‌طور كلی استفاده از داروها در دوران بارداری باید به حداقل برسد و در مواقع ضروری بر حسب ماه‌های جنینی تجویز شود. مواد شیمیایی كه الزاماً حشره‌كش‌ها و مواد شوینده نیستند، مواد شیمیایی مضر موجود در غذاهای آماده نظیر نیتریت‌ها هم در ایجاد سرطان نقش دارند بنابراین كلیه این عوامل نقش تشدیدكننده دارند و منجر به تغییراتی در سطح ژن‌های مختلف می‌شوند كه در ایجاد سرطان نقش دارند.

وی رنگ‌پریدگی، خونریزی جلدی، كبودی‌های فراوان و سوزنی بدون علت، تب بدون علت كه بیش از دو هفته به طول انجامد، كاهش وزن، كاهش اشتها، تعریق شبانه و در برخی موارد فلج حاد را ازجمله علائم سرطان در كودكان دانست و گفت: در مورد سرطان‌های مغز و اعصاب، نكته حائز اهمیت این است كه كودكان مبتلا صبح‌ها دچار سردرد می‌شوند یا حالت تهوع و استفراغ دارند. در موارد پیشرفته بیماری نیز كودك تعادل خود را از دست می‌دهد.

این فوق تخصص سرطان كودكان خاطرنشان كرد: تورم شكم، تورم استخوانی در یك قسمت و شكستگی استخوان بدون علت مشخص نیز از جمله علائم سرطان در كودكان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha