مصرف خودسرانه قطره های چشمی موجب صدمه به قرنیه می شود

۱۳۹۰/۱۰/۱۴ - ۱۶:۰۲ - کد خبر: 39718
سلامت نیوز: مصرف خودسرانه قطره های موضعی و بی حسی به صورت خودسرانه و بی رویه موجب صدمه به قرنیه می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دكتر جوادی متخصص بیماری های چشم ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: قطره تتراکائین یک داروی بی حس کننده چشم است مورد استفاده صحیح آن منحصر به مطب و کلینیک و بیمارستان می شود از این قطره در هنگام معاینه چشم یا در انجام اعمال جراحی چشم و به منظور ایجاد بی حسی بصورت محدود و در حد یک تا دو بار توسط پزشک و یا دیگر پرسنل پزشکی استفاده می شود.

وی افزود: بیشترین افرادی که این قطره را بصورت سرخود و نابجا استفاده می کنند ، عمدتا کسانی هستند که بدون رعایت نکات ایمنی و استفاده از ماسک و عینک های محافظ، به حرفه جوشکاری یا تراشکاری مشغول هستند.

دكتر جوادی تصریح كرد: به علت اینکه اثر این قطره کوتاه و در حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه می باشد، برای تدوام اثر ضد درد، این افراد مکرر آن را در چشمشان چکانده و بدین ترتیب نه تنها به التیام قرنیه کمک نکرده اند، بلکه آن را با سمی ترین ماده درگیر می كنند.

استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به این که این دارو هیچ گونه خاصیت درمانی در چشم ندارد، گفت: این دارو بصورت نسخه هیچگاه تجویز نمی شود و داروخانه ها نیز از فروش و پیچیدن نسخه آن به صورت رایج منع شده اند و فقط باید آن را در اختیار مراکز درمانی قرار دهند.

دكتر جوادی تآكید كرد: استفاده از این قطره به میزان بیش از یک یا دو بار در هر چشم می تواند به شدت به سلولهای سطح قرنیه آسیب برساند و زمینه را برای زخم و عفونت قرنیه فراهم سازد که نتیجه نهایی آن لک وسیع قرنیه و افت شدید بینایی است.
نظر خود را بنویسید
(ضروری)
(ضروری)
CAPTCHA Imagereload
0.08015s, 19q