سلامت نیوز: یك كارشناس ایدز دفتر سازمان بهداشت جهانی در ایران اظهار كرد:‌ عزم جدی برای پیشگیری از انتقال HIV از مادر به كودك در منطقه امرو وجود ندارد و تنها 2 درصد از این مادران زیر پوشش اقدامات پیشگیرانه قرار می‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر علی میرزازاده در همایش HIV و نوزاد افزود: لازم است به پیشگیری از انتقال HIV از مادر به نوزاد توجه بیشتری شود اما به عللی مانند انگ و تبعیض، نگاه‌های نادرست اجتماعی كه گاهی اوقات در بیمارستان‌ها نیز دیده می‌شود كه علاوه بر آن آگاهی اجتماعی اندك است و پیشگیری به گونه‌ای مطلوب انجام نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در دنیا 4 هدف در زمینه كاهش اپیدمی ایدز در پیش گرفته شده است كه شامل بهبود خدمات پیشگیری و درمان و مراقبت، ساختن سیستم بهداشتی مطلوب برای پاسخ بهتر به ایدز از جمله آنهاست علاوه بر آن لازم است به منظور كاهش آسیب پذیری از این بیماری، انگ و تبعیض نسبت به این بیماران كمتر شود.

این كارشناس ایدز دفتر سازمان بهداشت جهانی درباره استراتژی‌های منطقه امرو اظهار كرد: در حالی كه میزان ابتلا به HIV در كشورهای مختلف جهان در حال كاهش است ولی در منطقه امرو ابتلا به این بیماری در حال افزایش است. به گونه‌ای كه در سال 2010، 59 هزار مورد جدید ابتلا به HIV در این منطقه شناسایی شد كه سهم ایران حدود 15 درصد است. علاوه بر آن 35 هزار نفر به علت ابتلا به این بیماری فوت كردند كه از این آمار 2 هزار و 500 تا 4 هزار و 200 بیمار مربوط به ایران است.

میرزازاده تصریح كرد: ایران جایگاه خاصی در منطقه امرو دارد و كارهای جدی‌تری در زمینه تحقق استراتژی‌های مربوط به اپیدمی ایدز انجام داده است.

وی با اشاره به اهداف سازمان ملل در زمینه انتقال HIV اظهار كرد: قرار است انتقال این بیماری تا سال 2015 كاهش یابد و وضعیت مبتلایان به آن بهتر شود.

این كارشناس ایدز دفتر سازمان بهداشت جهانی درادمه اظهار كرد: در ایران 33 سند استراتژیك درباره جنبه‌های مختلف HIV تدوین شده است كه باید از این اسناد برای فراهم كردن یك پروتكل مناسب بهره برده شود. علاوه بر آن لازم است مسئولان خطر این بیماری را درك كنند و نسبت به آن تعهد داشته باشند. از سوی دیگر كیفیت درمان نیز ارتقا یابد.

وی با اشاره به زنان باردار مبتلا به HIV گفت: 9 درصد از زنان باردار مبتلا به HIV در سال 2004 تحت درمان دارویی قرار گرفتند كه این آمار در سال 2008 به 25 درصد افزایش یافت با این وجود از مناطق دیگر دنیا عقب‌تر هستیم. از سوی دیگر تنها از 12 درصد از زنان باردار مبتلا به HIV در كل منطقه امرو تست گرفته می‌شود.

میرزازاده در پایان اظهار كرد: لازم است از بارداری زنان مبتلا به HIV كه تمایل به بارداری ندارند پیشگیری شود علاوه بر آن پیشگیری از انتقال HIV‌ به جنین مورد توجه قرار گیرد و در مرحله بعد افراد مبتلا تحت درمان، مراقبت و حمایت مناسب قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha