چهارشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۳
کد خبر: 39728
سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، علت اصلی گرایش مردم به فست‌فودها را ضعف در فرهنگ استفاده از غذاهای سنتی و مشکل‌های اقتصادی خواند و بر کنترل و کاهش این‌گونه مراکز از سوی دولت تأکید کرد.

 سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در گفت‌وگو با خانه ملت، با ابراز نگرانی درباره میزان ابتلاء مردم کشور به سوء تغذیه، افزود: بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تنها ۲۰ درصد از افراد جامعه تغذیه مناسبی دارند و ۸۰ درصد از آن‌ها به سوء تغذیه ناشی از رفاه یا فقر مبتلا هستند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که علت اصلی افزایش میزان ابتلاء به سوء تغذیه تغییر عادت و فرهنگ غذایی است، گفت: در رأس این تغییرات گرایش مردم به فست‌فودها است.

قاضی‌زاده‌هاشمی با اعلام این که استفاده از فست‌فودها هیچ تأثیر و فایده‌ای برای بدن انسان ندارد، یاد‌آور شد: استفاده از این‌گونه محصولات تنها موجب افزایش حجم معده و کم‌تحرکی فرد می‌شود.

وی با اشاره به بیماری‌های پیرامون استفاده از غذاهای آماده، افزود: استفاده مداوم از فست‌فود موجب بروز بیماری‌هایی مانند سکته‌های قلبی، چاقی مفرط، افزایش فشار خون و کلسترول می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تأکید بر رشد قارچ‌گونه مراکز فست‌فود در تمام کشور، گفت: یکی از مهم‌‌ترین راه‌ها برای کاهش و کنترل این‌گونه مراکز، اجرای طرح‌های فرهنگسازی است.

این نماینده مجلس هشتم، ادامه داد: کنترل و نظارت ویژه از سوی دولت یکی دیگر از راه‌ها برای کاهش مراکز فست‌فود است، به‌عنوان مثال دولت می‌تواند با افزایش مالیات از توسعه این‌گونه مراکز جلوگیری کند.

وی یکی از علت‌های افزایش گرایش مردم به فست‌فود را مشکلات اقتصادی خواند و گفت: هم‌اکنون قیمت تمام شده فست‌فود در قیاس با قیمت غذاهای سنتی ارزان‌تر است، از این‌رو مردم به این‌گونه محصولات روی می‌آورند.

سوء تغذیه ناشی از رفاه به این معنا است که فرد از یک ماده غذایی بیش از حد نیاز استفاده کند و سوء تغذیه ناشی از فقر نیز به این معنا است که فرد از مواد غذایی مورد نیاز بدن استفاده نکند که هر دو نوع سوء تغذیه در بروز بیماری‌های متعدد در افراد نقش مهمی را بر عهده دارد.

بدن انسان نیازمند ۵۰ ریزمغذی است که شامل ۱۳ ویتامین، ۱۷ ماده معدنی و ۲۰ اسید آمینه است، همچنین کمبود ویتامین‌های مختلف به صورت بیماری‌های گوناگون در آینده خود را نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha