چهارشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۰ - ۲۰:۲۴
کد خبر: 39740
سلامت نیوز : ۱. هر نوع تغییر در اجابت مزاج:

در سنین بالا، هر نوع تغییر در اجابت مزاج باید بررسی شود و علتش كشف شود. به علت آن كه در این سنین احتمال سرطان دستگاه گوارش به‌خصوص روده بزرگ و به‌خصوص در قسمت‌های انتهایی آن زیاد است.
اگر به تازگی دچار یبوست شده‌اید و یا اسهال پیدا كرده‌اید، هر دو می‌تواند علامت خطر باشد. ضمن آن كه در مردان احتمال بروز سرطان روده بزرگ بیشتر از زنان است و مصرف كم فیبر در رژیم غذایی و همین‌طور مصرف سیگار احتمال بروز آن را بیشتر می‌كند.

۲. وجود خون در ادرار:

این هم در آقایان محتمل‌تر و مهم‌تر است. دلایل مختلفی از جمله عفونت قسمت‌های مختلف دستگاه ادراری، سنگ كلیه و غیره می‌تواند با وجود خون و در نتیجه قرمز شدن ادرار همراه باشد. ۳البته هر قرمزی نشانه خون نیست و مصرف برخی داروها یا بیماری‌های كبدی نیز می‌تواند رنگ ادرار را تغییر دهد۳ اما یكی از مهم‌ترین دلایل وجود خون در ادرار، پیدایش سرطان در یكی از قسمت‌های دستگاه ادراری، تناسلی است. مثلا در پروستات یا مثانه ممكن است تومور یا بدخیمی وجود داشته باشد. این سرطان معمولا، به‌خصوص در مراحل اولیه، درد ندارند گاهی تنها علامت آنها همین قرمز شدن ادرار است. آزمایش ساده ادرار می‌تواند وجود خون در آن را ثابت كند.

۳. كاهش وزن:

اگر حداقل ۱۰ درصد وزن بدن در یك ماه اخیر كم شده باشد، بدون آن كه به رژیم‌ لاغری خاصی عمل كرده باشید، نشانه قابل توجهی است. مثلا فرد ۷۰ كیلویی در عرض یك ماه، ۶۳ كیلو یا كمتر بشود.
در این صورت ممكن است سرطان در هر قسمت بدن رخنه كرده باشد. پزشك با پرسیدن سایر علائم و انجام بررسی‌های لازم برای شایع‌ترین سرطان‌ها با هر سن و جنسی كه هستید، وجود یا عدم وجود سرطان و همین‌طور محل احتمالی آن را تعیین می‌كند. البته ممكن است با اولین مراجعه متوجه شوید كه علت كاهش وزن شما مشكل دیگری است و خیلی سریع و راحت بتوانید آن را حل كنید.

۴. تغییر رنگ و اندازه خال‌ها:

هم می‌توانند نشانه مهمی باشند. اگر متوجه این سرنخ‌ها شدید، از دستشان ندهید و مراجعه كنید. البته ممكن است نمونه‌برداری از بافت و بررسی روی آن تشخیص سرطان پوست نباشد، ‌ولی به‌هر حال شما چیزی از دست نداده‌اید.

۵. توده در پستان:

در زنان معاینه دوره‌ای پستان‌ها اهمیت دارد. معاینه به منظور جستجوی توده یا گره‌های كوچك در داخل بافت پستان صورت می‌گیرد كه ممكن است نشانه‌ای از وجود بدخیمی در آنها باشد. بهترین زمان برای معاینه در حمام و جلوی آینه است.
شیوه صحیح انجام این معاینات را می‌توانید از كارمندان بهداشتی۳به‌خصوص ماماها۳ بخواهید.

۶. ضعف ایمنی:

پیدا شدن زخم یا جوش یا هر نوع ضایعه پوستی كه دیرتر از معمول خوب می‌شود. این علامت مربوط به موقعی است كه به هر دلیلی سیستم ایمنی و ترمیم بدن ضعیف شده یا خوب كار نمی‌كند. دیابت شیرین یك علت شایع ضعف ایمنی است. دلیل دیگر ممكن است سرطان باشد. و البته دلایل مهم دیگری هم می‌توانند دخیل باشند. اهمیت ضعف بارز سیستم ایمنی آن است كه مصداق گندیده شدن نمك است۳ چون اگر این سیستم خوب كار نكند یعنی بدن در مقابل انواع عفونت‌های مختلف بی‌دفاع است .
منبع:پایگاه اطلاع رسانی پزشکی ایران سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha