چهارشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۰ - ۲۰:۲۸
کد خبر: 39747

تا همین چند سال پیش که انواع لواشک‌های آماده به بازار نیامده بودند، تابستان‌ها پشت‌بام خانه‌ها پر می‌شد از سینی‌هایی که لبریز بود از مایع‌هایی به رنگ زرد و قرمز که پس از چند روزی آفتاب‌گرفتن به لواشک تبدیل می‌شدند.

سلامت نیوز: تا همین چند سال پیش که انواع لواشک‌های آماده به بازار نیامده بودند، تابستان‌ها پشت‌بام خانه‌ها پر می‌شد از سینی‌هایی که لبریز بود.از مایع‌هایی به رنگ زرد و قرمز که پس از چند روزی آفتاب‌گرفتن به لواشک تبدیل می‌شدند.

هنوز هم خانواده‌هایی که خوردنی‌های خانگی را به هر محصول غیرخانگی ترجیح می‌دهند، برای کودکان خود و حتی بزرگ‌تر‌‌ها لواشک خانگی درست می‌کنند. لواشک در واقع نوعی عصاره گرفته شده از میوه هاست که متخصصان تغذیه به آن اکستراکت می گویند و با خشک کردن به‌دست می آید.
خشک کردن از ساده‌ترین و متداول‌ترین روش‌های نگهداری مواد غذایی است که عمری به اندازه تمدن بشر دارد و امروزه در کشورهای مختلف به شکل‌های گوناگون از روش‌های سنتی تا الگوهای صنعتی انجام می شود.

لواشک خوردنی محبوب بسیاری از کودکان است که انوع بهداشتی آن در مقایسه با سایر هله‌هوله‌ها چندان مضر نیست.
غیر از نمک که برای جلوگیری از فاسد شدن انواع لواشک های صنعتی به مقدار زیاد به آنها اضافه می شود و از معایب این ماده غذایی است ریزمغذی های مفید و برخی ویتامین‌ها در لواشک به میزان خوبی وجود دارد و چون ماده اولیه لواشک انواع میوه هاست بنابر این مصرف آن تا حدی فواید میوه را دارد و به مصرف پفک یا چیپس ترجیح دارد.

از سوی دیگر نداشتن کالری بالا مزیت دیگر لواشک به عنوان یک خوراکی است. این در حالی است که مصرف شیرینی ها و چیپس و مواد مشابه همگی به علت کالری بالا چاقی را به دنبال دارند.

البته بهداشتی بودن لواشک‌ها یک موضوع بسیار پراهمیت است. از آن‌ جایی که درتهیه لواشک به صورت غیرکارخانه‌ای باید آن را در فضای آزاد و مقابل نور خورشید قرار داد، باید به بهداشت محیطی که لواشک در آن قرار می‌گیرد توجه نشان داد.
بسیاری از کدبانو‌ها هنگامی که سینی لواشک را در مقابل نور خورشید قرار می‌دهند، روی آن یک توری نازک می‌کشند تا از گزند حشرات و گرد و خاک محیط در امان بماند.
اما لواشک‌هایی که به صورت فله‌ای تولید شده و معمولا به صورت باز در نزدیکی مدارس و اماکن تفریحی فروخته می‌شوند به اندازه کافی بهداشتی نیستند.
امروزه با توجه به توسعه صنایع غذایی روش‌های تهیه لواشک هم تحول یافته و نمونه های نوین این محصول با نظارت بهداشتی کافی تولید می شود.
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha