سلامت نیوز: شورای شهر صنایع، صنوف و مشاغل آلاینده و مضر برای محیط زیست را با عنوان صنایع و مشاغل قرمز معرفی و تاكید كرد كه دور از حریم تهران و درشهرك‌های صنعتی اطراف مستقر شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات، مرتضی طلایی رئیس كمیسیون فرهنگی واجتماعی شورا درباره لایحه ساماندهی صنایع، صنوف و مشاغل شهر تهران در جلسه علنی دیروز توضیح داد: مشاغل در این قالب به سه دسته سبز، زرد و قرمز تقسیم شدند كه درجه سازگاری آنها با محیط زیست را می‌رساند. بر این اساس اتحادیه‌های آهن‌كاران ساختمان، درودگران و مبلسازان، فلز تراشان و آلومینیوم‌كاران در مجموعه مشاغل قرمز قرار گرفته‌اند كه باید توسط شهرداری تهران و با هماهنگی دستگاه‌ها و شبكه‌های حمل و نقل دور از حریم پایتخت استقرار یابند.

به گفته او اتحادیه‌های تشك دوزان ماشین، سماور و چراغ سازان، سازندگان و فروشندگان محصولات كشباف و آبنبات ریزان جزو مشاغل زرد دسته‌بندی‌ شده‌اند و اتحادیه‌های قنادان و شیرینی فروشان، سازندگان و فروشندگان عینك، سراجان، جلوسازان و عصاران در مشاغل سبز قرار گرفتند.

طلایی توضیح داد: فعالیت‌ مشاغل زرد از نظر ضوابط فنی و كارشناسی، نظارت دستگاه‌ها را می‌طلبد و می‌توانند با این نظارت در مجتمع‌های درون‌شهری مستقر شوند؛ صنایع و مشاغل سبز هم به دسته‌ای اطلاق می‌شود كه فناوری پیشرفته دارند و آلایندگی زیست‌محیطی آنها در كمترین حدممكن برآورد می‌شود.

در ادامه جلسه دیروز، دكتر معصومه ابتكار رئیس كمیته محیط زیست شورا درباره اهمیت تصویب این لایحه تاكید كرد: معضل صنایع كارگاه‌ها و صنوف آلاینده در نقاط مختلف تهران به ‌ویژه جنوب‌غربی و جنوب شرقی از دیرباز برای مردم مطرح بوده است و در بازدید از مناطق همیشه گلایه‌های مردم در این زمینه به اعضای شورای شهر ارائه می‌شد.

به گفته او در سرشماری پیشین صنوف و فعالیت‌های كارگاهی، وجود 450 هزار واحد صنعتی به ثبت رسید كه در حریم تهران مستقر بودند؛ علاوه براین اكنون 40 درصد از فعالیت‌ اقتصادی در استان تهران متمركز شده است كه این موضوع آسیب‌های زیست محیطی اقتصادی و اجتماعی گسترده‌ای به همراه دارد.

ابتكار تاكید كرد: برای ساماندهی صنایع آلاینده همكاری بخش خصوصی با شهرداری تهران ضروری است؛ این اقدام، حركتی عام المنفعه به شمار می‌رود كه بركات زیادی دارد و هدف شورا از تصویب لایحه ساماندهی مشاغل بر مبنای توسعه پایدار تعریف شده است.

علی‌رضا دبیر دیگر عضو شورای شهر ضمن قدردانی از شهرداری تهران در سرعت بخشیدن به ساخت بزرگراه آزادگان، در عین حال گفت: بیشترین حوادث جانی شهری، ناشی از تصادفات بزرگراه آزادگان است لذا از شورا در خواست كرد كه تا سال 91، تكمیل و راه‌اندازی این بزرگراه در دستور كار شهرداری قرار گیرد.

وی افزود: این بزرگراه به لحاظ وسعت و بزرگی در چهار منطقه شهری 17، 18، 21 و 22 واقع شده و دارای هشت خط حركتی رفت و برگشت است كه هم‌اكنون با احداث بزرگراه امام علی(ع)، بخشی از ایرادات بزرگراه آزادگان برطرف شده و تصادفات كاهش یافته است، اما همچنان نیازمند تكمیل هرچه سریعتر این بزرگراه هستیم.

رئیس كمیسیون توسعه وعمران شورای شهر تهران هم در ادامه این جلسه گفت: قیمت قبور خانوادگی در بهشت‌زهرا از خانه‌های در زمان حیات گرانتر است، به‌طوری كه اموات در زمان حیاتشان چنین مبلغی را برای زندگی پرداخت نكرده‌اند.

حمزه شكیب با انتقاد از نرخ بالای قبور بهشت‌زهرا گفت: چرا مسئولان بهشت‌زهرا با هزینه‌های سرسام‌آور فقط قصد درآمدزایی دارند و به فكر مردم نیستند.

منبع: روزنامه اطلاعات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha