پنجشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 39771
سلامت نیوز :به گفته دكتر قاسم دستجردی، روانپزشك بی نظمی در منزل، 23درصد بهانه گیری و تنش را افزایش می دهد و روان انسان با بی نظمی دچار تنش می شود.
در روانشناسی نقش و اثر محیط بر روان آدمی انكارناپذیر است و ثابت شده كه شرایط محیطی می تواند اثرات مثبت یا منفی بر روی روان افراد داشته باشد به همین دلیل روانشناسی منظر مطرح است.
کیهان نوشت : روانشناسی منظر به ویژه در معماری مانند ساختار شهر، كوچه ها، خیابان ها، ساختمان ها مدنظر قرار می گیرد چرا كه معماری می تواند در جهت تناسب، شكل، طرح و رنگ، تاثیرات شگرفی بر روی ذهن بیننده بگذارد.

خانه یكی از اجزای محیط است كه قسمت مهمی از وقت انسان ها در آن طی می شود. خانه صرفا یك مكان فیزیكی و یك سرپناه نیست بلكه در نگاه واقع بینانه محل امنی در برابر سختی ها، ترس ها، تردیدها و اضطراب هاست.

هدف ایده آل گرایانه برای داشتن فضای زیبا و آرامش بخش این است كه بتواند امنیت روحی و روانی برای افراد ایجاد كند بنابراین با این نگاه، نقش طراحی، معماری، نور، اصوات محیطی و رنگ و یا موسیقی داخل محیط منزل می تواند مهم باشد.

اگر شرایط منازل با شرایط افراد همخوانی نداشته باشد افراد دچار تنش می شوند چرا كه شخصیت افراد، ارزش ها و فرهنگ در ساختار منزل به آنها كمك می كند.
دكتر دستجردی در خصوص طراحی منزل گفت: طراحی الزاما استفاده از وسایل گران قیمت نیست بلكه می تواند ضمن ساده بودن با طبیعت و فرهنگ افراد هم متناسب و هماهنگ باشد.

باید از كلیشه ها و قوانین جدا شویم. با وسایل ساده و خلاقیت و كمی سلیقه و سنت شكنی می توان در محیط تنوع ایجاد كرد.
این روانپزشك در خصوص نقش نور در كاهش افسردگی نیز گفت: در روانشناسی ثابت شده است نور در كاهش افسردگی افراد به ویژه افسردگی فصلی موثر است و حتی الامكان نور باید طبیعی باشد.

معمولا خانه های تاریك با فضای فیزیكی خیلی كوچك و تو در تو تنش را افزایش می دهد.

به توصیه وی در همان فضای كوچك می توان از مبلمان كوچك تر و ساده تر استفاده كرد تا فضای فیزیكی بیشتری حفظ شود و به این صورت برای بچه ها فضای بیشتری برای فعالیت بدنی به وجود می آید كه در رشد هیجانی كودكان هم تاثیرگذار است.

وی همچنین در خصوص تاثیر رنگ بر روی افراد گفت: رنگهای تیره نسبت به رنگهای روشن انرژی كمتری را به انسان می دهد اما استفاده از رنگها باید تناسب نسبی داشته باشند و به صورتی نباشد كه ترتیب رنگها در خانه ه كلا یك رنگ را در ذهن تداعی كند.

بی نظمی در منزل
23 درصد دعوا، بهانه گیری و تنش را افزایش می دهد بنابراین بهتر است اشیاء اضافی را كم كنیم و با مرتب تر كردن محیط اطرافمان آرامش را به منزل بیاوریم چرا كه انسان به طور ذاتی، نظم را ترجیح می دهد و روان انسان با بی نظمی دچار تنش می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha