پنجشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۸
کد خبر: 39787
سلامت نیوز : گوشت قرمز بطور متوسط كلسترول بیشتری نسبت به گوشت مرغ یا ماهی دارد و منبع مهمی نیز برای آهن است، اما در ضمن گوشت قرمز مقادیر بیشتری از چربی های اشباع شده دارد كه تأثیر بیشتری در افزایش كلسترول خون نسبت به مقدار كلسترول خوراكی دارد. البته طبق آخرین مطالعات انجام شده ، مردم عادی می توانند حداكثر ۱۵۰ گرم گوشت قرمز لخم در روز برای ۷-۵ روز در هفته مصرف كنند بدون آنكه نگران عوارض آن باشند.

دقت كنید كه باید قبل از طبخ، چربی های اضافی را از گوشت پاك كنید و از مصرف سس های چرب یا سایر روغن های افزودنی به غذا اجتناب كنید. به این ترتیب می توان هم از پروتئین خوب گوشت قرمز و هم از مواد معدنی آن مانند آهن بهترین استفاده را برد. آهن برای پیشگیری از كم خونی لازم است.
کمتر جانوری چون شتر می‌تواند ادعا کند که این چنین اثر تعیین کننده‌ای در تاریخ بشر داشته است، و اغراق نیست اگر ادعا شود که زندگی بدون وجود او برای انسانهایی که در منطقه بزرگی از جهان یعنی بیایان زندگی می‌کردند، ناممکن بوده است. و احتمالا تمدن هرگز در آفریقای شمالی و آسیای صغیر گسترش نمی‌یافت.

خانواده شترها شامل دو گونه از شترهای کوهاندار که در آفریقا و آسیا به چشم می‌خورند و همچنین شترهای بی کوهان آمریکا می‌شود. شترهای کوهاندار دارای قدرت مافوق تصوری در زمینه مقاومت در مقابل شرایط سخت کویری ، بدون نوشیدن آب برای مدت طولانی هستند. آنها که از بوته‌های خار کویر تغذیه می‌کنند، می‌توانند بدون آب در سفرهای طولانی کویری زنده بمانند. کوهان این شترها سلولهای چربی را انبار کرده و در زمان نبودن غذا از آن به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند.

پاهای پهن شتر کوهاندار از فرو رفتن این حیوان در ماسه‌های نرم جلوگیری می‌کند. ساختمان بدن شتر چمن خوار بی کوهان ٬ فامیل کوچک شتر ، برای زندگی در زمینهای پر از سنگ ، در ارتفاعات بالا تطبیق دارد.

● تاریخچه
شتر بیشتر از هفت هزار سال پیش اهلی گردید و از دو هزار سال پیش تاکنون هیچ گونه شتر یک کوهانه وحشی در دنیا دیده نشده است. شتر دو کوهانه تا پیش از ۵۰۰۰ سال پیش اهلی نشده بود و هنوز نوع وحشی آن در صحرای گبی در مغولستان وجود دارد ولی شتر دو کوهانه مانند شتر یک کوهانه در توسعه تمدن در مناطق بیابانی موثر بوده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha