پنجشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۰ - ۲۳:۳۵
کد خبر: 39792

اشپل یک غذای لذید، پرانرژی و نیروبخش است که بسیاری از هموطنان شمالی کشورمان از خواص مغذی آن آگاهی داشته و آن را در وعده‌های غذایی اصلی و بیشتر به صورت کوکو میل می‌کنند. اشپل سرشار از پروتئین، چربی، ویتامین ها و املاح معدنی است و مصرف آن به عنوان یک وعده غذایی اصلی می‌تواند انرژی زیادی را در مصرف‌کننده ایجاد کند.

سلامت نیوز : این روزها، هنگامی که برای تهیه ماهی شب عید به بازار ماهی‌فروشان مراجعه می‌کنیم مرواریدهای کوچک طلایی رنگی توجهمان را جلب می‌کند، این مرواریدهای رنگی تخمک‌های بارور نشده حاصل از تخمدان جنس ماده گونه‌های مختلف ماهیان استخوانی نظیر: ماهی سفید، کولی، کولمه، کپور و... است که به آن «اشپل» گویند.

اشپل یک غذای لذید، پرانرژی و نیروبخش است که بسیاری از هموطنان شمالی کشورمان از خواص مغذی آن آگاهی داشته و آن را در وعده‌های غذایی اصلی و بیشتر به صورت کوکو میل می‌کنند. اشپل سرشار از پروتئین، چربی، ویتامین ها و املاح معدنی است و مصرف آن به عنوان یک وعده غذایی اصلی می‌تواند انرژی زیادی را در مصرف‌کننده ایجاد کند. سطح بالای پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری اشپل، آن را به یک ماده حیات‌بخش تبدیل کرده است و مقدار مورد نیاز آن به دلیل مقادیر فراوان اسیدهای چرب اشباع‌نشده می‌تواند از عوامل مهم حفظ سلامت قلب و عروق و مانع بروز بیماری‌هایی همچون سکته قلبی و مغزی باشد.

همچنین مصرف این ماده غذایی مقوی می‌تواند در تقویت سیستم اعصاب و ساختمان بافت عصبی و عضلانی موثر بوده و از بروز افسردگی پیشگیری نماید. اشپل به دلیل آن که سرشار از ویتامین‌هایA ،D ،E ،B و املاح معدنی ید و فسفر می‌باشد، می‌تواند نیروی از دست رفته فرد را در دوره نقاهت بیماری به وی برگرداند و در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسزایی داشته باشد.

▪ توجه: این روزها اشپل بیشتر به صورت غیربهداشتی و خارج از بسته‌بندی در بازار ماهی‌فروشان عرضه می‌شود. شرایط نامناسب نگهداری و عدم بهداشت می‌تواند موجب تغییرات کیفی و فساد محصول شده و علاوه بر افت ارزش غذایی، محصول را آلوده به میکروب‌های بیماریزا نظیر: سالمونلا، کلستریدیوم و.. نماید و موجب بروز عوارضی نظیر: تب، سردرد، سرگیجه، تهوع، اسهال و سایر بیماری‌های گوارشی شود. از طرفی دیگر شرایط نامطلوب محیط می‌تواند محصول را به سموم ناشی از باکتری‌ها و قارچ‌ها آلوده نماید و عوارض آلرژیک و کبدی ایجاد نماید.

لذا، توصیه می‌‌نماییم در هنگام خرید اشپل به تازگی آن توجه نموده و با مشاهده لهیدگی تخم‌ها، خشکی، بوی نامطبوع، رنگ کدر، شل و پارگی بادکنک متصل به آن از خرید آن پرهیز کنید.مصرف اشپل‌های آلوده به میکروب خطرناک بوتولیسم می‌تواند منجر به مسمومیت شدید و در نهایت منتج به مرگ گردد.
قابل ذکر است، گوشت ماهیان تخم‌ریزی که در این فصل عرضه می‌شوند به علت مصرف پروتئین و ذخایر بدن برای تولید و غنی‌سازی تخم‌ها از نظر تغذیه‌ای ارزش بالایی ندارند و میزان آب بدن آنها در سطح بالاتری نسبت به سایر فصول قرار دارد. لذا، در هنگام خرید ماهی در این فصل به این نکته توجه داشته باشید.






منبع : روزنامه جام جم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha