یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3982

یكی از شایعترین علل خورخور در كودكان، بزرگی بیش از حد لوزه سوم بوده كه بچه های مبتلا به خورخور، باید مسیر عبور هوا از راه بینی تا حنجره آنان بررسی شوند.

دكتر عباس صفوی، متخصص گوش، حلق و بینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: لوزه سوم در كودكان تا سنین 6 تا 7 سالگی رشد و به تدریج كوچكتر شده و در سنین 13 تا 17 سالگی اثری از لوزه سوم وجود ندارد ولی در برخی موارد بزرگی لوزه سوم باعث تغییراتی در راه هوایی و یا اعضای مجاور آن می شود.
وی ادامه داد: عواملی مانند آلرژی، وراثت، تغذیه، عفونت های مكرر در بزرگتر شدن لوزه سوم مؤثر هستند و در این حالت تغییراتی در اسكلت صورت ایجاد شده كه به تدریج دندان جلویی در فك بالا برجسته و عبور مداوم جریان هوا باعث آسیب پذیری دندان، خشكی بیش از اندازه دهان و به پوسیدگی دندانها كمك زیادی می كند.
وی گفت: بزرگی لوزه راه هوایی را بسته و باعث انسداد نسبی در راه هوایی بینی می شود كه در قسمت عقب حلق باعث خورخور در كودكان می شود. لوزه سوم همچنین دهانه مجرایی گوش را بسته و باعث جمع شدن مایعی در پشت پرده گوش شده كه این امر سبب كاهش شنوایی و از طرفی سرما خوردگی های مكرر و طولانی تر شدن سرماخوردگی می شود.
وی در مورد درمان این بیماری افزود: درمان لوزه با معاینه و رادیولوژی ساده قابل تشخیص بوده و در صورت بزرگ بودن بیمار تحت عمل جراحی قرار گرفته و با برداشتن لوزه درمان آن امكان پذیر است و گاهی می توان با استفاده از لیرز آن را درمان كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha