شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 39821
سلامت نیوز: استفاده از سولاریوم برای برنزه کردن پوست خطر سرطان پوست را افزایش می‌دهد. این هشدار رئیس مرکز تحقیقات پوست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به آنهایی است که سلامتی‌شان را حراج می‌کنند.

محمدرضا برزگر در گفت‌وگو با فارس در خصوص اثرات مخرب استفاده از دستگاه سولاریوم برای برنزه کردن بدن اظهار داشت: اشعه (UVA) که از دستگاه سولاریم ساطع می‌شود اثرش مانند اشعه‌ای است که از خورشید ساطع می‌شود چرا که این اشعه سبب برنزه شدن بدن می‌شود.

وی افزود: ما تومورهایی در پوست داریم که در پی پرتوهای فرابنفش (UV)  از نوع Aو B احتمال ایجاد سرطان‌های پوستی از نوع ملانوم را در بدن بالا می‌برد و با درصدی پائین‌تر احتمال ایجاد تومورهای دیگر می‌شود.

برزگر تصریح کرد: امروزه به دلیل خوابیدن در معرض آفتاب یا استفاده از دستگاه‌های سولاریوم آمار سرطان‌ها یا بیماری‌های پوستی افزایش یافته است چرا که طیفی از اشعه‌های خورشیدی سبب ایجاد تومور می‌شود.
 
وی اذعان داشت: تابش اشعه ماوراءبنفش نوع B روی تومورهای پوستی موجب ایجاد بیماری اس‌سی‌سی یا بی‌سی‌سی می‌شود و پرتوهای فرابنفش A ایجاد سرطان ملانوم (نوع خطرناک سرطان پوست) می‌شود و برنزه کردن ریسک ابتلا به این سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات پوست علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: برخی فکر می‌کنند اگر گاهی برنزه کنند خطرش کمتر است مثلاً می‌گویند ما سالی یکبار آفتاب می‌گیریم یا 2 بار از سولاریوم استفاده می‌کنیم.  

وی در مورد دلایل تغییر رنگ پوست که در معرض اشعه آفتاب یا سولاریوم رخ می‌دهد توضیح داد: سلول‌هایی که رنگندانه را در پوست توزیع می‌کنند با تابش آفتاب میزان توزیعشان تغییر می‌کند به زبان ساده تر ما یک سلول رنگ‌ساز به نام ملانوسیت داریم که هر یک دانه سلول به تعدادی از سلول‌های غیر رنگ ساز رنگ می‌دهد بنابراین اگر فردی در برابر اشعه آفتاب قرار گیرد توزیع این مقدار تغییر می‌کند و بیشتر می‌شود.
 
برزگر گفت: هنگامی که فرد مدام در معرض آفتاب قرار می‌گیرد تغییراتی در خود این ملانوسیت‌ها به وجود می‌آید در واقع آسیب‌هایی روی DNA سلول گذاشته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha