سلامت نیوز: طبق آمارها از هر یک‌هزار نفر، 26 نفر به آسیب‌های ورزشی دچار می‌شوند که بالاترین صدمات متوجه کودکان 5 تا 14 ساله است. استخوان‌های بدن بافت مرده نیست و دارای سلول‌های زنده و فعالی است که به طور دائم در حال کار و فعالیت است.هم چنین سلامت استخوان‌ها با رعایت تغذیه صحیح حفظ می‌شود.ویتامین‌ها، املاح و آنتی اکسیدان‌های زیاد موجود در سبزی‌ها برای استخوان‌ها و استحکام آن ها مفید است همچنین عضلات حمایت کننده استخوان‌ها را سالم‌تر می‌کند پس می‌توان گفت که مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها با سلامت استخوان مرتبط است.سبزی‌ها و میوه‌ها برای استخوان‌ها بسیار مفید است و از تحلیل استخوان‌ها پیشگیری می‌کند. مرتضی صفوی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌و‌گو با فارس درباره ارتباط آسیب‌های ورزشی و تغذیه صحیح می‌گوید: تغذیه صحیح برای استحکام استخوان‌ها بسیار اهمیت دارد و تغذیه سرشار از 4 گروه غذایی از آسیب‌های ورزشی پیشگیری می کند.

بیشترین صدمات ورزشی مربوط به کودکان 5 تا 14 ساله است

به گفته وی، آسیب‌ به بافت‌های نرم بدن مثل رباط، ماهیچه و تاندون بیشتر در کودکان بروز پیدا می‌کند و کودکان بیشتر در معرض این آسیب‌ها هستند. طبق آمارها از هر هزار نفر 26 نفر به آسیب‌های ورزشی دچار می‌شوند که بالاترین صدمات متوجه کودکان 5 تا 14 ساله است. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می گوید: بیشترین تعداد مصدومان در آسیب‌های ورزشی را پسران 12 تا 17 ساله تشکیل می‌دهند و تعداد افراد صدمه‌دیده در ورزش‌های جمعی بیشتر است و از نظر وخامت در ورزش‌های انفرادی بیشتردیده می شود. 95 درصد آسیب‌های ورزشی را نیز کوفتگی و ضرب‌دیدگی تشکیل می‌دهد.صفوی ادامه می‌دهد: کبودی رایج‌ترین اثر این آسیب‌دیدگی‌هاست و دلیل بروز این آسیب این است که عروق زیر جلدی تغییر می یابد و به مویرگ‌های زیر پوست آسیب وارد می کند و خون جمع می شود.

6 درصد آسیب‌های استخوانی مربوط به شکستگی است

وی می‌گوید: آسیب‌های استخوانی مثل شکستگی استخوان حدود 5 تا 6 درصد آسیب‌های ورزشی را تشکیل می‌دهد و استخوان‌های پا و بازو بیشتر در معرض شکستگی قرار دارد و شکستگی جمجمه و ستون فقرات بسیار نادر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح می‌کند: استخوان‌های پا از ران تا کف پا بیشتر در معرض شکستگی قرار دارد و زمانی رخ می‌دهد که دچار پیچیدگی شده باشد و بر اثر انقباض بیش از حد موجب خم شدن و انقباض بیش از حد استخوان شود؛ این شکستگی‌ها در دوندگان دو استقامت که استخوان‌هایشان باریک‌تر است شایع است. به گفته وی، شکستگی استخوان خیلی دردناک است که در ورزش‌هایی مانند ایروبیک، بسکتبال و والیبال معمولا ایجاد می‌شود.

آسیب‌ها و ضربه‌های مغزی بسیار خطرناک‌تر است

وی با بیان این که آسیب‌ها و ضربه‌های مغزی بسیار خطرناک‌تر است، ادامه می‌دهد: علت این آسیب‌ها استفاده نادرست از وسایل ورزشی، سقوط، برخورد شدید با یکدیگر یا با وسایل مختلف است، مانند اینکه در یک بازی فوتبال بازیکنان با یکدیگر یا با تیر دروازه برخورد می‌کنند. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه می‌کند: آسیب‌دیدگی سطحی یا پارگی موجب تورم مفاصل می‌شود، برای پیشگیری از این موارد باید به استخوان‌بندی و گردش خون توجه ویژه‌ای شود. صفوی معتقد است: حفظ شرایط صحیح سلامت و تغذیه حائز اهمیت است و همین‌طور اطلاع از قوانین ورزشی نیز از بروز آسیب‌های ورزشی پیشگیری می کند. استراحت به موقع و به هنگام در زمان بروز آسیب‌های ورزشی مفید است.

تغذیه صحیح از آسیب های ورزشی پیش گیری می کند

وی با بیان این که مراقبت و استفاده صحیح از وسایل ورزشی و لباس مناسب می تواند از بروز آسیب های ورزشی پیش گیری کند، می افزاید: از نظر تغذیه نیز برای پیش گیری از آسیب های استخوانی مصرف کلسیم می تواند مفید باشد.عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می گوید: متاسفانه کمبود این ماده مغذی در میان ایرانیان وجود دارد و بیش از ۹۰ درصد مردم ایران به کمبود کلسیم دچار هستند و مصرف روزانه سه سهم لبنیات که هر سهم معادل یک لیوان شیر است می تواند کلسیم بدن را تامین کند.وی تصریح می کند: کلم بروکلی، کرفس، کاهو و مغزها مثل مغز پسته، بادام، فندق و گردو سرشار از کلسیم هستند و می توانند نیاز بدن را به کلسیم رفع کنند.

فقر آهن در آسیب های استخوانی نقش دارد

صفوی می افزاید: جلوگیری از کم خونی و فقر آهن نیز بسیار برای پیش گیری از ناراحتی های استخوانی مهم است و باید از غلیظ شدن خون جلوگیری کرد که برای این کار کاهش چربی های خون و همچنین کنترل مداوم فشار خون موثر است .

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha