سلامت نیوز: معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست گفت: وزارت بهداشت هیچ گزارشی ندارد که حتی یک نفر بر اثر آلودگی هوا کشته شده باشد.

محمدجواد محمدی‌زاده در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این پرسش که چرا سازمان حفاظت محیط زیست خودروسازان را مجاب نمی‌کند تا استاندارد آلایندگی را در تولید خودرو رعایت کنند، اظهار داشت: ما خودروسازان را مجاب کرده‌ایم تا استاندارد آلایندگی را رعایت کنند.

رونمایی از 12 خودرو در کشور با رعایت استاندارد یورو 4، 27 دی ماه

وی ادامه داد: 27 دی ماه سال جاری شاهد خواهیم بود که حدود 12 خودرو در کشور رونمایی می‌شود که استانداردهای یورو 4 را رعایت خواهند کرد و این نشانه تعامل مثبت و مجاب کردن خودروسازان به ارتقای کیفیت تولید است.

محمدی‌زاده در پاسخ به این پرسش که آیا شما برای اجبار خودروسازان به رعایت استاندارد آلایندگی اهرم اجرایی مناسبی دارید؟ گفت: بله قطعاً؛‌ ما با خودروسازان توافق کرده‌ایم و اگر خودروسازان استاندارد آلایندگی را رعایت نکنند، می‌‌توانیم از ظرفیت‌هایی مانند برخوردهای حقوقی و برخوردهای دیگر استفاده کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص اظهار ‌نظر ناجا مبنی بر مماشات سازمان ملی استاندارد با خودروسازان تأکید کرد: مشکلی در کشور ما وجود دارد و آن این است که اگر هر شخص اظهار‌نظر کند و دیگران دخالت نکنند، امور بهتر مدیریت می‌شود.

وی گفت: استانداردهای خودرو را مؤسسه استاندارد اعلام می‌کند و این مؤسسه مسئولیت نظارت بر حسن اجرای آن را دارد.

معاون رئیس جمهور تأکید کرد: همان طور که استانداردهای آلایندگی را سازمان حفاظت محیط زیست تعریف می‌کند و در این خصوص نظارت نیز دارد.

محمدی‌زاده تصریح کرد: بعضاً دیده می‌شود که برخی از دستگاه‌هایی که مسئولیتی در این خصوص ندارند اظهار‌نظراتی می‌کنند که به نظر ما نمی‌تواند ملاک باشد مانند موضوع سلامتی که در این خصوص گزارش می‌دهند که براثر آلودگی هوای تهران این تعداد انسان جان خود را از دست دادند. مرجع این موضوع وزارت بهداشت است و این وزارتخانه هیچ گونه گزارش، پژوهش و ادله‌ای که حتی یک نفر جان خود را بر اثر آلایندگی هوا از دست داده باشد، ندارد.

آلایندگی هوا عامل مرگ و میر نیست

محمدی‌زاده بیان کرد: ممکن است آلایندگی هوا در برخی از بیمارانی که آسیب‌پذیرند مانند کودکان، کهنسالان و کسانیکه ناراحتی ریوی و قلبی دارند، تشدید کننده باشد ولی عامل مرگ ‌و میر نیست.

وی بیان کرد: برخی آمارهایی درخصوص مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا می‌دهند اما مرجع اصلی قابل اعتماد نیستند و مرجع اصلی وزارت بهداشت است بنابراین بنده در محیط زیست هیچ‌ وقت در این مورد اظهار‌نظر نمی‌کنم و تأکید دارم که مرجع آن باید اظهار‌نظر کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما بهتر است که اجازه دهیم هر مرجعی بنابر صلاحیت‌ها، اختیارات و وظایف خود اظهار‌نظر کند و اظهار ‌نظر افراد غیر ذیصلاح اگر کم شود، نگرانی در جامعه به وجود نمی‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha