یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3983

براساس آمار سازمان بهداشت جهانی 4 درصد از جمعیت ایران ناقل تالاسمی و یا به عبارت دیگر مبتلا به تالاسمی مینور هستند و سالانه 800 نفر به آمار مبتلایان به نوع شدید بیماری تالاسمی افزوده می شود.

دکتر مسعود هوشمند سرپرست بخش ژنتیک مرکز پزشکی خاص در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: بیماری تالاسمی در تمامی نژادها دیده شده اما با شیوع آن بیشتر در کشورهای حوزه مدیترانه،نواحی استوایی و مناطق نزدیک به آن در آسیا و آفریقا دیده می شود به طوری که قسمت هایی از آفریقا،ترکیه،ایران،هلند،آسیای جنوب شرقی،کمربند تالاسمی نام گرفته اند.
وی گسترش بیماری تالاسمی را ناشی از ناآگاهی دانست و گفت: در ایران بیشتر ساکنان حاشیه خلیج فارس و دریای خزر و کهکلویه و بویر احمد،فارس،کرمان،اصفهان وسیستان و بلوچستان از این بیماری رنج می برند.
دکتر هوشمند آمار مبتلایان به تالاسمی ماژور را به رغم گسترش اقدامات پیشگیرانه سالانه 800 نفر اعلام کرد و ادامه داد: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی 4 درصد جمعیت ناقل تالاسمی بوده و به عبارت دیگر مبتلا به تالاسمی مینور هستند و 20 هزار نفر نیز در ایران مبتلا به تالاسمی از نوع ماژور هستند.
وی تصریح کرد: با آزمایش خون ساده می توان از ناقل و یا سالم بودن آگاهی یافت در صورت ازدواج دو فرد ناقل ژن معیوب تالاسمی، 25 درصد احتمال اینکه فرزند آنها به نوع شدید بیماری مبتلا شود وجود دارد و نیمی از نوزادان نیز در این حالت تنها ناقل ژن معیوب خواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha