سلامت نیوز: سیگارهای الكترونیكی كه به عنوان جایگزینی برای سیگارهای واقعی به بازار آمده اند، تغییرات فوری را در مسیرهای هوایی سیستم تنفسی كاربر ایجاد می كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، محققان یونایی تغییراتی را در عملكرد ریه افراد سیگاری سالم كه به مدت پنج دقیقه از سیگارهای الكترونیكی استفاده می كردند مشاهده كردند.

این در حالی است كه محققان نمی دانند نتیجه بلند مدت این واكنش ها در افرادی كه مدام از این سیگارهای الكترونیكی استفاده می كنند چیست.

نتایج این تغییرات در نشریه Chest منتشر شده است.

سیگار الكترونیكی ابزاری است كه با باتری كار می كند و به كاربر این امكان را می دهد تا نیكوتین مایعی را كه به صورت بخار در آمده است به جای دود تنباكو استنشاق كند.

این سیگارها به عنوان شیوه ای برای جایگزینی سیگارهای معمولی ارایه شد تا كاربران و اطرافیان آنها از دود سیگار و مواد سمی موجود در آن در امان بمانند.

اما اكنون برخی از دانشمندان از جمله مقامات اداره غذا و داروی آمریكا (FDA) هشدار می دهند كه هنوز مسایل زیادی در مورد امنیت و بی خطری این محصولات باید بررسی شود.

محققان مركز كنترل دخانیات دانشكده پزشكی دانشگاه هاروارد می گویند این نخستین شواهدی است كه نشان می دهد فقط یك بار استفاده از این سیگارهای الكترونیكی می تواند تاثیرات فیزیولوژیكی جدی از خود به جا بگذارد.

پژوهشگران یونایی 30 فرد سالم سیگاری را كه از سیگار الكترونیك استفاده می كردند برای بررسی تاثیرات آن بر مسیرهای هوایی سیستم تنفسی مورد مطالعه قرار دادند.

محققان دریافتند پنج دقیقه استفاده از این سیگارها نشانه هایی از انقباض و التهاب را در مسیرهای هوایی از خود برجا می گذارد.

مشخص نیست آیا چنین واكنش كوتاه مدتی می تواند، در بلند مدت نیز تاثیرات منفی برسلامتی می گذارد یا خیر. از جمله اثرات بلند مدت می توان به بروز بیماری های ریویی مانند آمفیزیم اشاره كرد.

با این حال محققان یونانی خاطر نشان كردند كه درصورتی كه پس از چند دقیقه استفاده از این سیگارهای الكترونیكی مسیرهای هوایی سیستم تنفسی تحت چنین تاثیری قرار می گیرند پس نگرانی هایی در مورد استفاده بلند مدت از این محصولات وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha