سلامت نیوز: كارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: مصرف نمك بویژه درغذاهای آماده به میزان زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد كه این میزان 2 تا 3 برابر استاندارد جهانی است.

سعیده معانی در این حال یادآور شده است: نمك یكی از مواد مورد نیاز برای سوخت و ساز مواد غذایی در بدن، انتقال پیام‌های عصبی و كاركرد صحیح عضلات است.

وی با بیان اینكه این ماده به مقدار محدود مورد نیاز بوده و مصرف متعادل آن لازم است، گفت: به طور مثال در هنگام اسهال و استفراغ و یا فعالیت شدید بدنی و در هوای گرم با مصرف كمی نمك می‌توان املاح از دست رفته بدن را جبران كرد.

معانی تصریح كرد: بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی، حداكثر مقدار مصرف روزانه نمك 5 گرم است و این در حالی است كه میزان مصرف نمك در كشور 2 تا 3 برابر این مقدار برآورد شده است كارشناس دفتر بهبود تغذیه در خصوص عوارض مصرف زیاد نمك یا غذاهای شور گفت: در صورتی كه نمك به مقدار مناسب مصرف شود كلیه‌ها سالم بوده و عملكرد خوبی خواهند داشت.

وی ادامه داد: در صورت تداوم مصرف زیاد نمك و مواد شور باعث اختلال در كاركرد كلیه‌ها یا یكی از سیستم‌های مربوط به دفع نمك اضافی موجب تجمع آب در بدن شده و ایجاد ورم در تمام و یا قسمت‌هایی از بدن می‌كند.

به گزارش روز جمعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، معانی همچنین گفته كه مصرف زیاد نمك و غذاهای شور از عوامل موثر بر افزایش فشارخون و بروز بیماری‌های قلبی عروقی به ویژه در افرادی كه سابقه این بیماری‌ها را در خود یا خانواده دارند، می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha