شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 39845

میوه انبه غنی از ویتامین، املاح معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدانی می‌باشد. این میوه حاوی مقادیر بالایی از فیبر است که برای افرادی که مقدار فیبر کمی ‌نسبت به میزان مورد نیاز در روز استفاده می‌کنند مفید می‌باشد.

سلامت نیوز: انبه با نام علمی ‌Mangifera indica ، مهم‌ترین عضو خانواده Anacardiacea می‌باشد. منشا این میوه، شمال شرقی هند است. در بیشتر کشورهای گرمسیر مانند آفریقا به طور وسیعی کشت می‌شود.

این میوه گرمسیری طبع گرم و خشک دارد، تاکنون بسیاری از خواص درمانی آن به اثبات رسیده است. نه تنها میوه انبه، بلکه برگ، ریشه و حتی پوست درخت انبه نیز دارای خاصیت‌های درمانی زیادی می‌باشد.

میوه انبه:
میوه انبه غنی از ویتامین، املاح معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدانی می‌باشد. این میوه حاوی مقادیر بالایی از فیبر است که برای افرادی که مقدار فیبر کمی ‌نسبت به میزان مورد نیاز در روز استفاده می‌کنند مفید می‌باشد.  این میوه  فقیر از کلسترول و چربی اشباع است که برای سلامتی بدن مضر می‌باشند.
انبه به دلیل وجود 1990 واحد بین‌المللی بتا-کاروتن، برای تقویت بینایی و حفظ سلامت دندان، پوست، استخوان، غشای مخاطی و بافت‌های نرم بدن بسیار مفید می‌باشد.
 

انبه و بیماران دیابتی:
این میوه حاوی اندیس گلایسمی ‌بالایی است که در نتیجه مصرف آن انسولین بالا رفته و سبب ورود گلوکز به سلول می‌شود، بنابراین مصرف آن در بیماران دیابتی چندان توصیه نمی‌شود.

آهن انبه:

از آنجا که آهن موجود در گیاهان از نوع غیر هم است، مصرف همزمان ویتامین C در جذب روده‌ای آهن می‌تواند مفید واقع شود. با توجه به اینکه انبه در کنار آهن حاوی ویتامین C و بتا-کاروتن می‌باشد، بنابراین می‌تواند جذب آهن را افزایش دهد. اتصال بتا-کاروتن با آهن در روده مانع اتصال فیتات به آهن غیرهم شده و از کاهش جذب آهن جلوگیری می‌کند.

پتاسیم زیاد و سدیم كم:
مقادیر بالای پتاسیم در برابر مقادیر کم سدیم سبب اهمیت این میوه در بیماران دچار پر فشاری خون شده است، اما وجود این مقدار پتاسیم در انبه سبب شده که برای افراد مبتلا به نارسایی کلیه مناسب نباشد.
 

پیشگیری و بهبود بیماری‌ها:
انبه به دلیل این ترکیبات آنتی اکسیدانی و فیبر بالا از سرطان کولون پیشگیری می‌کند.
ترکیبی بنام mangiferin در انبه سبب کاهش التهاب شده و باعث بهبود عملکرد قلبی می‌شود. از آنجا که میزان کاروتنوییدها در انبه با رسیدن افزایش می‌یابد، نقش حفاظتی در برابر سیستم ایمنی افزایش پیدا  می‌‌كند.
انبه برای افرادی که دوره نقاهت خود را می‌گذرانند و یا در کودکان کم اشتها مناسب است. آب انبه برای افزایش تمرکز و تقویت حافظه موثر می‌باشد.
از دیگر فواید انبه می‌توان به رفع عطش، لطافت پوست، خوشبو کردن دهان، بهبود سرفه، سردرد، تقویت مثانه، کلیه و معده اشاره کرد.

گل:
طبع سرد و خشک دارد و در رفع اسهال مناسب است.

پوست درخت انبه:
خاصیت ضد میکروبی دارد. 1 قاشق چایخوری پوست درخت انبه کوبیده شده 2 بار در روز در درمان اسهال (به دلیل وجود 18-15 درصد تانن) موثر است. در صورت غرغره کردن نیز برای گلودرد مناسب می‌باشد.
 

برگ:
جوشانده برگ انبه در کاهش قند خون در بیماران دیابتی و كاهش تری گلیسیرید موثر است. همچنین به کاهش ریزش مو و بهبود التهاب كمك می‌كند.
برگ خشک شده و پودر شده انبه برای دفع سنگ کلیه مفید بوده و در بهبود محل سوختگی موثر است.
 

افزایش قدرت ایمنی:

بتا-کاروتن سبب افزایش فعالیت سلول‌های سیستم ایمنی می‌شود، بنابراین برای سالمندان، کودکان و زنان باردار مناسب است. از جمله ترکیبات آنتی‌اکسیدانی دیگر می‌توان به کوئرسیتین و سایر فلاوونوئیدها اشاره کرد.

کوئرسیتین و گالیک اسید موجود در انبه می‌تواند از بروز عفونت‌های ویروسی و رشد تومورهای بدخیم پیشگیری کند.

منبع: نشریه دنیای تغذیه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha