شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 39848
سلامت نیوز :رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در حالی از ممنوعیت واردات و استفاده از آزبست در تولیدات صنعتی سخن می‌گوید که آزمایش اخیر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان‌دهنده وجود این ماده خطرناک در لنت‌های ترمز موجود در بازار است. محمدجواد محمدی‌زاده پس از افتتاح سیستم آنلاین پالایشگاه نفت پارس در پاسخ به این پرسش که چرا واردات آزبست همچنان در کشور ادامه دارد، اظهار داشت: براساس مصوبه دولت از سال ۸۴ واردات آزبست ممنوع شد و قرار شد جایگزین مناسبی برای آن قرار دهند. برهمین اساس به کارخانجاتی که خوراک اولیه آنها آزبست بود مهلت دادیم.

به نوشته روزنامه وطن امروز وی ادامه داد: آزبست در مواردی مانند لنت ترمز خودروها، لوله‌سازی‌ها، ایرانت و دیگر اقلام استفاده می‌شود که براساس پیگیری‌‌های سازمان محیط‌زیست آخرین مهلتی که برای واردات آزبست قائل شدیم شهریور سال ۸۹ بود و بعد از این مدت وارداتی انجام نمی‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست عنوان کرد: با تعاملی که با گمرک و وزارت بازرگانی سابق انجام شد از هرگونه ثبت سفارش و واردات آزبست جلوگیری شد و خطوط به سمت اصلاح فرآیند و جایگزینی رفته است و آنچه در گمرکات بوده و وارد انبارها شده فقط برای لوله استفاده شده و هیچ‌گونه مصرفی از آزبست اجازه داده نشده است.

ضمن اینکه استفاده از آزبست برای لوله تا شهریور ۸۹ بود و چند واحد تولیدی که تا هم‌اکنون از نظر زیست‌محیطی آلوده بودند، توقیف شدند. با این وجود مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران علام کرد: به منظور تعیین میزان آزبست مصرفی در لنت‌های ترمز موجود در بازار، این شرکت با همکاری دانشکده بهداشت دانشگاه تهران در 2 ماه اخیر انواع لنت‌های ترمز را مورد آزمایش قرار داد.

به گفته یوسف رشیدی در این آزمایش میزان آزبست 11 نوع لنت ترمز شامل 6 نوع لنت داخلی و 5 نوع لنت خارجی مورد ارزیابی قرار گرفته که نتایج همه آزمایش‌ها مثبت بوده است. الیاف پنبه کوهی یا آزبست می‌تواند به ذرات بسیار ریز نامرئی با قطر کمتر از

5/0 میکرون تبدیل شده و هنگام تنفس به اعماق شش‌ها نفوذ کرده و برای همیشه همان جا باقی بماند. وی با تاکید بر اینکه تمام لنت‌های مورد آزمایش 5 تا 30درصد دارای آزبست هستند، گفت: متاسفانه باید اعلام کنیم خودروها با هر بار ترمز کردن مقدار زیادی از این ماده سمی را وارد حلق شهروندان کرده و سلامتی آنها را با خطر جدی مواجه می‌کنند. از سوی دیگر وحید نوروزی، مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط‌زیست نیز راه مقابله با خطر آزبست را حذف کامل این ماده سمی دانست و اضافه کرد: در حالی که 4 سال از مهلت قانونی حذف تولید محصولات حاوی آزبست می‌گذرد اما شهروندان همچنان مجبورند تا الیاف سرطان‌زای آزبست را استشمام کنند. وی با استناد به مصوبه شورایعالی محیط‌زیست که در آن بر حذف تدریجی تمام محصولاتی که در تولید آنها از آزبست استفاده می‌شده تا سال 86 تاکید شده، افزود: به‌رغم گذشت 4 سال از این مهلت، هنوز از این ماده خطرناک استفاده می‌شود. وی با بیان اینکه میزان آزبستی که برای آمریکا و اروپا ارائه شده 5 صدهزارم فیبر بر میلی‌لیتر است، تصریح کرد: در تهران این میزان به طور متوسط 3 هزارم فیبر بر میلی‌لیتر است و به عبارتی آزبست هوای تهران 60 برابر شهرهای آمریکا و اروپاست.
 


طرح جامع کاهش آلودگی هوا بزودی ابلاغ می‌شود


رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین در مراسم افتتاحیه واحد پساب صنعتی و سیستم آنلاین پالایشگاه نفت پارس‌ گفت: طرح جدید جامع کاهش آلودگی هوای ۸ کلانشهر کشور در کمیسیون زیربنایی و دولت تصویب شده و طی چند روز آینده این طرح ابلاغ خواهد شد. محمدجواد محمدی‌زاده در این مراسم همچنین درباره طرح جامع کاهش آلودگی هوای ۸کلانشهر کشور اظهار داشت: بنده اعتقاد ندارم طرحی که قبلا مصوب شده بود، شکست خورده است. وی ادامه داد: طرح قبلی کاهش آلودگی هوا در برخی از آیتم‌ها توفیق صددرصد داشت مانند برنامه گازسوز کردن موتورهای دو‌زمانه. همچنین درباره گازسوز کردن واحدهای صنعتی و خودروهای عمومی بالغ بر ۲میلیون خودرو گازسوز شده است. محمدی‌زاده افزود: در ارتباط با از رده خارج کردن خودروهای فرسوده تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو از مدار خارج شده است، بنابراین اعتقاد دارم که طرح قبلی کاهش آلودگی هوا در برخی بخش‌ها ضعیف عمل کرده است و در مجموع ما توفیق این طرح را ۴۰ تا ۴۵ درصد ارزیابی می‌کنیم. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست عنوان کرد: همچنین طرح قبلی کاهش آلودگی هوا در حوزه فرهنگ‌سازی توفیقات ضعیفی داشته است ولی در روند کاهش آلایندگی تاثیرگذار بوده و آلایندگی‌هایی مانند مونوکسید کربن و ازون امسال نسبت به سال گذشته بهبود پیدا کرده است. محمدی‌زاده تاکید کرد: ما فقط درباره ریزگردها و تنها درموردی که شاخص زیر 5/2 میکرون باشد، مشکل آلایندگی داریم و آیتم‌های دیگر همگی وضع بهتری دارند.


ایجاد ۱۶۷۷ سیستم پایش لحظه‌ای صنایع تا پایان سال


محمدی‌زاده همچنین در افتتاحیه واحد پساب صنعتی و سیستم آنلاین پالایشگاه نفت پارس ‌، اظهار داشت: نفت پارس قدمت بالای ۵۰ سال دارد و به‌رغم فرسودگی خطوط و سیستم و دستگاه‌ها با اقدام نوسازی‌ای که انجام داده است و با به‌کارگیری سیستم‌ها و فناوری‌های نوین، برترین علم روز و تکنولوژی‌های مورد استفاده را امروز شاهد هستیم. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست عنوان کرد: بیش از ۲۰ میلیارد تومان برای انجام این کار هزینه شده است. وی تاکید کرد: امیدواریم تا پایان امسال رقم سیستم‌های لحظه‌ای و پایش آنلاین صنایع را به یکهزار و 677 سیستم پایش برسانیم و در طول برنامه پنجم که امسال اولین سال آن است، همه صنایع و واحدهایی را که آلایندگی دارند با استفاده از فناوری‌های نوین و ظرفیت‌های مجازی به صورت لحظه‌ای پایش و کنترل کنیم تا نیازی به حضور نیروی انسانی نباشد و هرگونه آلایندگی را تحت کنترل درآوریم. وی گفت: از حدود ۸۵ هزار واحد صنعتی که در کشور وجود دارد ۴۱۷۵ مورد یعنی کمتر از ۵ درصد موضوع آلایندگی دارند و در طول برنامه پنجم کل آلایندگی را مرتفع می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha