سلامت نیوز : کمبود پرستار در مراکز درمانی کشور طبق مقایسه با استانداردهای جهانی مشهود است، با این حال چندی پیش خبری به نقل از رئیس هیات‌مدیره انجمن كاریابی بین‌المللی مبنی بر اعزام 2 هزار نفر از پرستاران به ترکیه برای کار منتشر شد. اگر چه اینگونه مهاجرت شغلی پیش از این نیز با تعداد اندکی صورت گرفته و حتی پرستارانی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس یا کانادا رهسپار شدند اما بنابر اظهارات مسؤولان سازمان نظام پرستاری و انجمن پرستاری ایران با توجه به نیاز داخلی این اقدام به ضرر کشور تمام می‌شود.

رئیس انجمن پرستاری ایران در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره دلایل و عواقب اعزام پرستاران به خارج کشور گفت: اعزام 2‌هزار پرستار به خارج با توجه به کمبود پرستار در ایران، ضررهای بسیاری را به نظام سلامت کشور وارد می‌کند و همچنین نشان‌دهنده مشکلات زیاد پرستاران در داخل است که تنها با اجرای قوانین تعرفه خدمات پرستاری و ارتقای بهره‌وری نیروهای بالینی می‌توان این مشکلات را حل کرد.


ابوالفضل جاریانی اظهار داشت: پرستاران، بازوان اجرایی و سرمایه‌های ملی نظام سلامت هستند و خروج این افراد از ایران، ضررهای زیادی را بر کشور وارد می‌کند، چراکه هزینه‌های بسیاری صرف آموزش پرستاران شده است و حال موسسات کاریابی و نظام سلامت کشورهای دیگر، علاقه‌مند به کار این افراد و استفاده از تجربه‌های پرستاران در کشورشان هستند. وی ادامه داد: با نگاهی اجمالی به تبلیغات موسسات کاریابی، برای اعزام پرستار به خارج از کشور، شاهد نیاز کشورهای متعدد به خدمات پرستاری هستیم و اعزام 2‌هزار پرستار به ترکیه با توجه به کمبود پرستار در ایران، در صورت اعزام، نشان‌دهنده مشکلات پرستاران در کشور است و هشداری است برای عدم رسیدگی به مشکلات کاری این افراد که شامل سختی کار، حقوق و مزایای کم، شرایط کاری غیراستاندارد، ساعت کاری زیاد و میزان حقوق دریافتی کم و مشکلات امنیت شغلی است.
 


اجرای قانون تعرفه خدمات پرستاری لازم است


همچنین در ادامه رئیس انجمن پرستاری ایران افزود: برای حل مشکلات پرستاران و جلوگیری از عزیمت این سرمایه عظیم نظام سلامت کشور، تنها راهکار، اجرای قانون تعرفه خدمات پرستاری و اجرای کامل و دقیق قانون بهره‌وری نیروهای بالینی است. جاریانی گفت: قانون تعرفه خدمات پرستاری، دریافت کارانه پرستاران و میزان دریافت‌های خدمات پرستاری را در سراسر کشور اصلاح و به نوعی ارتقا می‌دهد که متاسفانه این قانون با توجه به تصویب در سال 86 و ارائه آن جهت اجرا به دولت، با گذشت 4 سال، هنوز اجرا نشده و این در حالی است که دولت موظف به اجرای این قانون در 6 ماه بوده است. وی ادامه داد: همچنین این قانون، شامل ارتقای بهره‌وری کارکنان بالینی نیز هست که خود شامل 3 قانون کاهش ساعت کاری پرستاران، سختی کار و استفاده اضافه مرخصی یک ماهه پرستارانی که در بخش‌های روانی و سوختگی مشغول به کار هستند، است و گفتنی است ساعت کار در نوبت‌های شب و ایام تعطیل با ضریب 5/1 محاسبه می‌شود در صورتی که طبق قانون پرستاران نباید بیشتر از

12 ساعت متوالی کار کنند، بنابراین، اجرای این قانون بسیاری از مشکلات پرستاران را حل و میزان پرداختی آنان را عادلانه خواهد کرد. رئیس انجمن پرستاری ایران درباره علت عدم اجرای این قانون اظهار کرد: دولت اجرای این قانون را به شورایعالی بیمه واگذار کرده که شورایعالی بیمه نیز پس از 4 سال به آن نپرداخته چراکه بررسی و اجرای این قانون را منوط به تشکیل شورایعالی بیمه سلامت می‌داند و آگاهیم اعضای شورای‌عالی بیمه سلامت نیز انتخاب نشده‌اند.


از استاندارد جهانی عقب هستیم


جاریانی ادامه داد: طبق استانداردهای جهانی، برای تخت‌های عادی 5/1 پرستار و تخت‌های ویژه باید 4 پرستار داشته باشیم که متاسفانه در ایران برای هر تختی

8/0 پرستار داریم، این کمبود پرستار در ایران یکی از دلایل سختی کار و اضافه کاری آنها بیش از 12 ساعت کاری متوالی است. رئیس انجمن پرستاری ایران، در پایان با بیان اینکه استخدام 23 هزار پرستار، مشکل کمبود کادر پرستاری را حل نکرد، ‌گفت: این آزمون برای همه نیروهای بالینی کشور برگزار شد و از دیگر رشته‌های پزشکی نیز حضور داشتند که تنها 18 هزار نفر در گروه پرستاری شرکت کردند كمتر از 15هزار نفر فقط پرستار بودند، بنابراین این افراد در داخل نظام سلامت، تغییر وضع دادند و نیروی جدیدی وارد نظام سلامت نشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha