سلامت نیوز: رییس مرکز پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از واگذاری کودک 6 ماهه معتاد به این سازمان خبر داد.

محمد نفریه با بیان اینکه بهزیستی سعی دارد تا جایی که بتواند با حمایت های مددکارانه کودک را با مادر حفظ کند گفت: در حال حاضر قانونی وجود ندارد که بتوان خانواده ای را خلع صلاحیت کرد. اما به دلیل آنکه مادر این کودک به اعتیاد خود بازگشته و کودک به کمپ های غیر مجاز برده می شد با هماهنگی فعلا کودک به مراکز سازمان بهزیستی منتقل شده است.
رییس مرکز پیشگیری سازمان بهزیستی تصریح کرد: مادر این کودک به هیچ عنوان حاضر نبود فرزندش را در اختیار بهزیستی قرار دهد، اما بر اساس مدارک موجود مادر صلاحیت نگهداری از فرزندش را ندارد.
به گفته وی پس از ترک اعتیاد کامل مادر و بازگشت به سلامت کامل، کودک به مادر بازگردانده خواهد شد.
گفتنی است چند ماه پیش این کودک 6 ماهه توسط مادرش معتاد شد و شرایط بسیار بحرانی را طی کرد و همراه مادرش به یکی از کمپ‌های غیر مجاز ویژه زنان جهت درمان مراجعه می کرد.
این کودک پس از طی مراحل درمان و سم‌زدایی، درمان شد ولی متاسفانه مادرش او را رها کرد و این کودک تا مدت ها نزد بستگان مادرش نگهداری می شد.

آمار تکان‌دهنده اعتیاد در میان کودکان

افزایش آمار اعتیاد در میان کودکان موجب نگرانی مسولان وفعالان حوزه کودک شده است.البته افزایش این آمار در میان کودکان کار بیشتر گزارش شده است . طبق آمارهای اعلام شده از سوی مراکز تحقیقاتی از 87 کودک خیابانى مورد مطالعه که میانگین سنى‌شان 11 سال بوده است، 1/16 درصد کودکان مورد مطالعه مصرف سیگار و 1/9 درصد کودکان مصرف مواد مخدر داشته‌اند.
نکته قابل توجه در این گزارش وضعیت استفاده از دخانیات و مواد مخدر در میان این کودکان است بطوریکه در این میان2/13 درصد کودکان مبتلا به افسردگی، سیگار و 5/7 درصد آنان مواد مخدر مصرف مى‌کرده‌اند. در مجموع 21 درصد از کودکان مورد مطالعه و 15 درصد کودکان مبتلا به افسردگی، مورد سوءاستفاده جنسى قرار گرفته‌اند. این در حالی است که طبق آمارهاى جهانی، 25 تا 95درصد از کودکان کار و خیابان به نوعى از مواد روانگردان و اعتیادآور استفاده کرده‌اند.

در همین زمینه طی تحقیقی که مصطفی آقاجانی، استاد مددکاری انجام داده است نشان می دهد که اعتیاد به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی در زمینه تکدی‌گری، حدود 20 درصد از کودکان خیابانی را درگیر کرده است. بر اساس این گزارش بیشتر کودکان خیابانی درگروه سنی 15 تا 17 سال قرار دارند و با توجه به موقعیت کاری و زندگی شان در معرض انواع آسیب ها قرار می گیرند.

مطابق این گزارش حدود 20 درصد کودکان خیابانی به مواد مخدر اعتیاد دارند که از این میان نزدیک به 15 درصدشان معتاد به سیگارند و پنج درصد دیگر به انواع مواد مخدر معتاد هستند. همچنین در این گزارش آمده است که حدود 40 در صد از این کودکان در خانواده هایی زندگی می کنند که دست کم یکی از اعضا به مواد مخدر اعتیاد دارد.

منبع: پانا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha