شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 39858
سلامت نیوز: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد خانم‌هایی که در ابتدای بارداری خود در معرض استرس زیادی باشند، علاوه بر افزایش خطر زایمان زودرس، شانس پسر زاییدن‌شان هم کمتر می‌شود...

 این مطالعه در شیلی و روی حدود 200 هزار تولد سالانه برای مدت 3 سال پیاپی انجام شده و در آن نتایج بارداری‌ها در زمان زلزله فاجعه‌آمیز سال 2005 این کشور با بارداری‌های 2 سال بعد از آن (همگی در محل‌های نزدیک به کانون زلزله) مقایسه گردیده است. بر اساس این مطالعه، مواجهه با استرس زلزله در ماه سوم بارداری میزان زایمان نوزاد پسر به دختر را به صورت قابل ملاحظه‌ای (8/5) کاهش داده و از نسبت 51 به 49 در حالت معمول (معمولا تعداد پسرها کمی بیشتر است) به نسبت 45 به 55 رسانده است.

توضیحی که برای این پدیده می‌توان پیدا کرد، این است که جنین‌های پسر به دلیل وزن و نیازهای تغذیه بیشتری که دارند، به استرس‌ها حساس‌تر هستند و توانایی کمتری برای تطابق با شرایط محیط دارند؛ لذا احتمالا در مواجهه با استرس تعداد بیشتری از جنین‌های پسر سقط شده‌اند. در این مطالعه میزان بروز زایمان زودرس هم در مادران در معرض استرس در ماه سوم بارداری به جای میزان معمول 6، 4/9 بوده و این مادران به طور متوسط 2 روز زودتر زایمان کرده‌اند.

منبع: دوهفته نامه نوین پزشکی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha