سلامت نیوز: سوپروایزر اتاق عمل بیمارستان لبافی نژاد گفت: چنانچه بیمار پس از لاپاراسکوپی به درد ناحیه شکم منشر شده به شانه دچار شود می توان با نوشاتدن مایعات گرم و تغییر وضعیت بدن این درد را کاهش داد.
   
 
جلال الدین رحمانی در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری اظهار کرد: شروع کردن رژیم مایعات صبح روز پس از عمل در صورت نبود مشکل گوارش و دستور پزشک،نیاز به بستری به مدت یک تا 3 روز یا بیشتر، راه رفتن 12 ساعت پس از عمل،از مراقبت های پرستاری پس از عمل لاپاراسکوپی است.

وی زمان برگشت به کار را 5 تا 10 روز پس از عمل برشمرد و افزود: بیماران پس از عمل سوند مجرا و درن دارند که سوند روز دوم و درن در صورت نداشتن ترشحات یا هنگام ترخیص خارج می شود.

سوپروایزر اتاق عمل قطب آموزش اورولوژی کشور ادامه داد: اگر سوند مجرا خارج و ترشحات درن زیادتر شود مجدداٌ سوند مجرا به مدت 5 تا 7 روز دیگر کار گذاشته می شود. همچنین سوند داخلی ((DJبین 30 تا 40 روز پس عمل با تعیین وقت قبلی توسط پزشک در اتاق عمل خارج می شود.

رحمانی گفت: اگر بیمار درد غیر قابل تحمل و نفخ شدید شکم و عدم دفع مدفوع یا عدم دفع گاز از ناحیه مقعد داشته باشد باید به پزشک اطلاع داد.

وی افزود: چنانچه بیمار ترشح از محل درن و محل بخیه ها داشته باشد یا در صورت وجود تورم در محل عمل (شکم یا پهلو) باید به پزشک اطلاع داد.

سوپروایزر اتاق عمل قطب آموزش اورولوژی کشور بیمارستان لبافی نژاد ادامه داد: اگر پس از ترخیص،بیمار قطره قطره ادرار کند و توان نگه داشتن ادرار را نداشته باشد احتمال جابجا شدن سوند داخلی(MOM) وجود دارد که باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند.

رحمانی گفت: اخذ رضایتنامه در مورد احتمال تبدیل عمل لاپاراسکوپی به جراحی باز، رزروخون، استفاده نکردن از لبنیات و غذاهای تولیدکننده گاز تا میزان اتساع روده ها کمتر شود و استفاده از رژیم مایعات صاف شده روز پیش از عمل از مراقبت های پرستاری پیش از عمل لاپاراسکوپی است.

وی ادامه داد: از دیگر مراقبت های پرستاری می توان به استفاده از مسهل روز پیش از عمل مانند قرص یا شیاف بیزاکوریل یا استفاده از شربت (MOM)و در صورت توصیه پزشک تنقیه شب قبل از عمل و عدم مصرف هر گونه مایعات و غذا برای بیماران از ساعت 12 نیمه شب اشاره کرد.

سوپروایزر اتاق عمل قطب آموزش اورولوژی کشور افزود: لاپاراسکوپی یک روش تشخیصی و درمانی است و به مفهوم تکنیکی است که با آن محتویات داخل شکم با دوربین ویدئو قابل دیدن است و در این روش به جای شکاف بزرگ در شکم از چند سوراخ کوچک نیم تا یک سانتی متری برای روش عمل استفاده می شود.

رحمانی یاد آور شد: هدف از انجام لاپاراسکوپی کاهش میزان خونریزی،کاهش نیاز به مسکن،کاهش عوارض جسمی و به حداقل رساندن مشکلات روحی و روانی و برگشت سریعتر بیماران به زندگی عادی است.


 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha