به تقویم که باشد، دو ماه و نیم از سال 90 باقی مانده است. اما به حساب پول هایی که برای سلامت خرج شده، باشد، سال مدتهاست به پایان رسیده.

سلامت نیوز: به تقویم که باشد، دو ماه و نیم از سال 90 باقی مانده است. اما به حساب پول هایی که برای سلامت خرج شده، باشد، سال مدتهاست به پایان رسیده.

در بودجه 90 مقرر شده بود تا سه هزار میلیارد تومان از محل افزایش درآمد حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی مازاد از سوی دولت به بدنه وزارت بهداشت تزریق شود تا وزیر بهداشت این مبلغ را برای تحقق شاخص عدالت در سلامت و کاهش سهم هزینه‎های سلامت مردم تا سقف 30 درصد خرج کند.

اما در حالی که ماه های پایانی سال 90 را پیشرو داریم، هنوز وزارت بهداشت چشم انتظار این سه هزار میلیارد تومان است و این وزارت خانه تنها توانسته کمتر از 10 درصد از این مبلغ یعنی 299 میلیارد تومان را از دولت دریافت کند.
در کنار این سه هزار میلیارد تومان، دولت موظف شده بود تا 10 درصد از درآمد هدفمندی یارانه به میزان 6 هزار میلیارد تومان را نیز به صندوق وزارت بهداشت واریز کند، اما گویی قرار است این روند فراموشی وضعیت سلامت مردم کشور از سوی دولت همچنان ادامه پیدا کند و اهالی وزارت بهداشت به انتظار کشیدن برای دریافت حق خود، عادت کنند.
در واقع دولت، نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت و حوزه سلامت کشور بدهکار است، مبلغی که پرداخت نشدن آن، تبعاتی جز نا به سامانی وضعیت سلامت کشور و فقیرتر شدن مردم به دلیل هزینه های بالای سلامت ندارد.

بیماری هم دلیل جدید فقر شد
فقیرتر شدن مردم به دلیل هزینه های بالای سلامت، موضوعی بود که "شهاب الدین صدر" رئیس کل نظام پزشکی در همایش اقتصاد سلامت، چالش‌ها و چشم‌اندازها به آن اشاره کرد و با استناد به آمار وزارت بهداشت از سقوط 2.5 درصد جمعیت ایران یعنی حدود 1.5 میلیون ایرانی به زیر خط فقر به دلیل هزینه های فاجعه بار سلامت خبر داد.
"حسینعلی شهریاری" رئیس کمیسیون بهداشت و درمان وزارت بهداشت نیز پرداخت نشدن سه هزار میلیارد وزارت بهداشت از سوی دولت را دلیلی برای بروز مشکل های مختلف در حوزه سلامت از جمله فقیر شدن مردم به دلیل هزینه های بالای سلامت ذکر کرد.
شهریاری در گفت و گو با خبرآنلاین، در مورد فقیرتر شدن مردم به دلیل هزینه های سلامت، گفت: در برنامه چهارم توسعه احتمال داده شده بود که سه درصد از افراد مبتلا به بیماری به دلیل هزینه های درمان به زیر خط فقر سقوط کنند. به همین دلیل قرار بود تا پایان برنامه این میزان به زیر یک درصد برسد، خواسته ای که به دلیل واریز نشدن اعتبار وزارت بهداشت، هنوز هم تحقق پیدا نکرده است.

کسری بودجه سه هزار میلیاردی در وزارت بهداشت
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به کسری بودجه سه هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت علاوه بر طلبی 9 هزار میلیاردی که از دولت دارد هم اکنون با مشکل کسری بودجه سه هزار میلیاردی دست و پنجه نرم می کند. کسری بودجه وزارت بهداشت و بی توجهی دولت به حوزه سلامت دست به دست هم داده است تا نارضایتی ها در حوزه سلامت افزایش پیدا کرده و مردم رااهی برای پرداخت هزینه های درمان خود نداشته باشند.

مردم دو برابر پرداخت میکنند

"عبدالعزیز جمشید زهی" عضو کمیسیون بهداشت نیز در گفت و گو با خبرآنلاین، واریز نشدن اعتبار وزارت بهداشت را عاملی برای تشدید وضعیت بحرانی حوزه سلامت دانست و گفت: در حال حاضر مردم پس از بیمار شدن تنها دو راه حل را پیش روی خود می بینند. افراد یا باید اسباب زندگی و خانه خود را بفروشند و فقیر تر شوند یا اینکه بدون هیچ امیدی چشم انتظار مرگ بمانند.
به گفته او براساس برنامه پنجم باید 30 درصد از هزینه های سلامت برعهده مردم باشد اما در حال حاضر در خوشبینانه ترین وضعیت، نزدیک به 60 درصد از هزینه های درمانی از سوی مردم پرداخت می شود، روند معیوبی که پرداخت نشدن اعتبارات وزارت بهداشت، زمینه را برای تشدید آن فراهم کرده است.

اخطار مجلس به دولت به دلیل نادیده گرفتن نیازهای حوزه سلامت
اما در ادامه بی توجهی های دولت به حوزه سلامت، "امیدوار رضایی" عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت و گو با فارس از اخطار مجلس به دولت خبر داد و گفت: کمیسیون بهداشت به دلیل بی توجهی دولت به حوزه سلامت، گزارشی را تهیه کرد و این گزارش در صحن علنی قرائت شد که این گزارشها در حقیقت حکم اخطار در راستای رعایت قانون برای سیستم اجرایی دارد.
رضایی این اختلاف دنباله دار میان متولیان حوزه سلامت را به ضرر مردم دانست و گفت: وقتی اختلاف وجود دارد پزشک و سازمان‌های بیمه‌گر یا وزارت بهداشت ضرر نخواهند کرد بلکه مردمی که از همه ضعیف ترند و راهی به جایی ندارند ضرر خواهند کرد و فشار اصلی به مردم می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha