سلامت نیوز: مدیرعامل اتحادیه دامداران گفت: قیمت تمام‌شده هر کیلو شیرخام ۷۱۵ تومان به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان اعلام شده و منتظر بررسی و تعیین قیمت این سازمان هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سعید سلطانی  با اشاره به این‌که ۶۵ تا ۷۰ درصد قیمت تمام شده شیرخام را نرخ علوفه تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: قیمت هر کیلو شیرخام ۷۱۵ تومان اعلام شده است، البته مشروط بر این‌که هرگونه نوسان قیمت نهاده‌ها در قیمت شیرخام تاثیر‌گذار باشد.

سلطانی اظهار کرد: طبق قانون افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی باید قیمت کف برای شیر و گوشت تعیین شود و در صورتی که قیمت بازار از نرخ کف کارشناسی‌شده پایین‌تر شود، دولت باید خرید تضمینی داشته باشد که اکنون قیمت کارشناسی‌شده‌ی هر کیلو شیر در وزارت جهاد کشاورزی بیش از ۷۰۰ تومان تعیین شده اما هر کیلو شیر ۵۴۰ تومان در کشور به‌طور میانگین خریداری می‌شود.
وی با اشاره به عدم ثبات نرخ علوفه، گفت: با توجه به این‌که نیمی از علوفه موردنیاز صنعت دامپروری وارداتی است، نوسان قیمت علوفه با نوسان ارز همراه شده است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران تصریح کرد: برای کنترل قیمت شیر و لبنیات باید قیمت علوفه به عنوان بازار مبدا مواد اولیه‌ی این تولیدات کنترل شود، اما هیچگونه نظارت و کنترلی در بازار علوفه وجود ندارد.
وی تاکید کرد: مسوولان امر باید بازار را از مبدا تا مصرف کنترل کنند یا این‌که بازار آزاد و تابع عرضه و تقاضا باشد اما در حال حاضر فقط قیمت شیر و لبنیات مشمول نرخ‌گذاری و کنترل تعزیرات است و هیچ نظارتی بر نرخ علوفه وارداتی و داخلی وجود ندارد.
سلطانی درباره‌ی این‌که قیمت شیرخام در اروپا کمتر از قیمت شیرخام در ایران است، اظهار کرد: با توجه به این‌که نرخ علوفه در کشور‌های اروپایی نصف قیمت علوفه در کشورمان است و نیمی از علوفه دام از طریق چرای آزاد تامین می‌شود، نرخ شیر در کشور آنها نیز پایین‌تر از ایران تمام می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha