شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 39893

آقایان عزیز برای حفظ سلامتیتان به مواد غذایی‌ای که مصرف می‌کنید اهمیت بدهید.

سلامت نیوز: آقایان عزیز برای حفظ سلامتیتان به مواد غذایی‌ای که مصرف می‌کنید اهمیت بدهید.

در این مطلب قصد داریم مواد غذایی را معرفی کنیم که باعث کاهش فشار خون بالا می‌شود و یا این که با سرطان پروستات مقابله می‌کند و برای سلامت شما بسیار مفید است. با ما همراه باشید.

 
1- بفرمایید بروکلی


بر اساس گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی، سرطان مثانه پنجمین سرطان رایج در بین مردان است (و دومین سرطان رایج خانم‌ها).

محققان ثابت کرده‌اند که بروکلی و دیگر سبزیجات هم خانواده‌ی آن مثل کلم برگ، کلم بروکسل و غیره احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها و به ویژه سرطان مثانه را کاهش می‌دهند. این سبزیجات سرشار از سولفورفان و سایر ایزوتیوسیانات است. می‌دانید که در موقع کباب کردن گوشت قرمز و سرخ کردن سیب زمینی برخی از مواد سرطان‌زا آزاد می‌شود. ترکیبات موجود در کلم‌ها نه تنها باعث از بین بردن مواد سرطان‌زا می‌شوند بلکه آسیب‌های وارده به سلول‌ها را (که به رشد تومورها منجر می‌شوند) ترمیم می‌کنند.

علاوه بر این ترکیبات موجود در این سبزیجات سرعت رشد سلول‌های سرطان زا را کاهش می‌دهند.

2- از فراورده‌های سویا غافل نشوید

معمولاً اکثر آقایان بالای 50 سال با مشکل هیپرتروفیِ پروستات مواجه می‌شوند.

علائم هیپرتروفی پروستات عبارتند از: نیاز مدام به ادرار کردن، جهش متناوب ادرار، قطرات همراه با تأخیر و تمایل به ادرار در تمام طول شب.

سویا یکی از منابع سرشار از ایزوفلاون است که در پیشگیری از این مشکلات موثر عمل می‌کند.

از مواد غذایی تهیه شده با سویا مثل توفو، شیر و ماست سویا غافل نشوید. مصرف چند وعده از مشتقات سویا در هفته برای سلامتی شما بسیار مفید است.

 
3- سیب‌زمینی پخته

بنا به گزارش American Heart Association، مردها بیشتر از زنان در معرض فشار خون بالا قرار دارند. خوشبختانه یکی از ساده‌ترین روش‌های ممکن برای پیشگیری از فشار خون بالا این است که در عادت‌های غذایی‌تان تغییراتی ایجاد کرده و به تغذیه‌ی سالم روی بیاورید.

اگر خانم هستید و شوهرتان فشار خون بالا دارد حتماً مراقب تغذیه‌ی او باشید. بدون شک قبل از این نیز بارها شنیده‌اید که مصرف کم نمک باعث کاهش فشار خون بالا می‌شود، از طرف دیگر باید مصرف پتاسیمتان را افزایش دهید.

توصیه می‌کنیم مواد غذایی سرشار از پتاسیم مثل پاستا، موز و انگور میل کنید. توجه داشته باشید سیب زمینی پخته سرشار از پتاسیم است. باید بدانید که هر عدد سیب زمینی بیش از 1000 میلی گرم پتاسیم دارد. خامه و کره‌های پرچرب را فراموش کنید.
گوجه فرنگی

4- گوجه فرنگی

متأسفانه در جوامع امروزی به نظر می‌رسد آمار مردانی که به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند رو به افزایش است.

سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان بین مردها محسوب می‌شود. نگران نباشید. با ایجاد تغییرات غذایی و روی آوردن به تغذیه‌ی سالم خطر ابتلا به این بیماری را به طور چشمگیری کاهش می‌دهید.

نتایج یک پژوهش انگلیسی که روی 50000 مرد انجام گرفته است نشان می‌دهد افرادی که حداقل دو بار در هفته سس گوجه فرنگی می‌خورند احتمال ابتلا به سرطان پروستات را 23 درصد کاهش می‌دهد. گوجه فرنگی حاوی آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن است (رنگ قرمز گوجه فرنگی به دلیل وجود همین آنتی اکسیدان است) که از ابتلا به سرطان پروستات پیشگیری می‌کند یا اینکه جلوی رشد آن را می‌گیرد.

می‌دانید که در موقع کباب کردن گوشت قرمز و سرخ کردن سیب زمینی برخی از مواد سرطان‌زا آزاد می‌شود. ترکیبات موجود در کلم‌ها نه تنها باعث از بین بردن مواد سرطان‌زا می‌شوند بلکه آسیب‌های وارده به سلول‌ها را (که به رشد تومورها منجر می‌شوند) ترمیم می‌کنند

لیکوپن که از خانواده‌ی کاروتنوئید است از DNA محافظت کرده و اجازه نمی‌دهد رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها آسیب برساند. آسیب‌های وارده به DNA باعث سرطانی شدن سلول‌های سالم می‌شود. محققان معتقدند که لیکوپن، آسیب‌های وارده به DNA را به میزان 28 درصد کاهش می‌دهد. توصیه می‌کنیم هر هفته نصف فنجان معادل 125 میلی گرم گوجه فرنگی پخته میل کنید.

منبع: تبیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha