سلامت نیوز: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: میزان سزارین در کشور ما بیشتر از حد نرمال جهانی است و فرهنگ‌‌سازی درباره مزایای زایمان طبیعی از جمله رسالت‌های مهم رسانه‌هاست.

مرضیه وحیددستجردی در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی پلی‌کلینیک تخصصی حضرت خدیجه (س) در گفت‌و‌گو با فارس در اصفهان اظهار داشت: میزان سزارین در کشور ما حدود 40 درصد است که بسیار بیشتر از حد طبیعی است، بنابراین باید به روش‌های گوناگون زایمان طبیعی را به‌جای سزارین ترویج کنیم.

وی افزود: تاکنون کارهای خوبی در ارتباط با ترویج زایمان طبیعی انجام شده که از جمله آن مجهزسازی بیمارستان‌ها به بخش‌های زایمان در آب، زایمان بدون درد و توصیه و آموزش روش‌های زایمان طبیعی به مادران برای ریختن ترس از زایمان طبیعی بوده است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی درباره زایمان طبیعی بسیار مهم است، تصریح کرد: زایمان طبیعی بهترین روش زایمان محسوب می‌شود و بیشترین وظیفه آموزش و فرهنگ‌سازی درباره آن بر دوش رسانه‌ها است.

* سزارین را باید از ۴۰ درصد به ۲۵ درصد برسانیم

وی تاکید کرد: امیدواریم در سال‌های آینده میزان سزارین را به 25 درصد که نرمال جهانی است کاهش دهیم.

دستجردی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد نارضایتی مردم از واگذار شدن سی‌سی‌یو و آی‌سی‌یو‌های برخی بیمارستان‌های دولتی به بخش خصوصی گفت: سی سی یو و آی سی یوهای مربوط به بیمارستان‌های دولتی که به بخش خصوصی واگذار شده باید دارای تعرفه دولتی باشند و گرنه تخلف محسوب می‌شود.

* معاون پژوهشی وزارت بهداشت ۱۲ دارو را تحت حمایت گرفت


وی همچنین درباره اقدامات دولت در راستای تولید چهار درصد داروی وارداتی به کشور تاکید کرد: طی دو سال گذشته با حمایت معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، برخی شرکت‌هایی کمک کننده در زمینه فناوری داروها و معاونت پژوهشی وزارت بهداشت حدود 12 دارو را به‌عنوان فراخوان نخست این طرح‌ کلان ملی، تحت پوشش حمایتی گرفتیم.

* ۶ داروی جدید رونمایی می‌شود

وی ادامه داد: همین روزها از شش دارو در زمینه بیماری‌های ریوی، پوستی، سرطانی، داروهای بوتاکس، پوکی استخوان و بیماری‌های هموفیلی و خونی که کارآزمایی‌های بالینی درباره آنها انجام شده رونمایی می‌شود که میزان وابستگی ما به خارج و ارزبری داروها را کاهش داده و سبب ارزان شدن قیمت این داروها در داخل کشور نیز می‌شود.

وحید دستجردی در ادامه بیان داشت: شش داروی دیگر نیز در دست تولید است که تا پایان سال دوره کارآزمایی آنها به اتمام می‌رسد و بقیه نیز در سال 91 رونمایی می‌شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: فراخوان دوم و سوم برای کارهای تحقیقاتی داروها انجام شده است و امیدواریم با این شور، هیجان و رغبتی که در محققین داخل کشور دیده می‌شود به‌زودی اغلب چهاردرصد دارویی که به کشور وارد می‌شود در کشور تولید کنیم.

وی اضافه کرد: علاوه بر این در زمینه تجهیزات و ملزومات پزشکی وارد حمایت از طرح‌های کلان شده‌ایم و هم‌اکنون صنعتگران ایرانی و مهندسان تجهیزات پزشکی در حال طراحی این ملزومات هستند که به‌موقع اعلام و به بازار عرضه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha