شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۷
کد خبر: 39908
سلامت نیوز: متاسفانه امروزه بیشتر ظروف از جنس آلومینیوم، استیل و روکش تفلون هستند و تبادلی بین ظرف و غذا وجود ندارد و آهنی منتقل نمی‌شود. بنابراین، چه بهتر كه برای پخت غذا در درجه اول از ظروف استیلی که روکش تفلون ندارند، استفاده کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ بهترین ظرف برای پخت مواد غذایی حاوی آهن (مثل انواع گوشت‌ها) ظرف آهنی است؛ زیرا از ظرف یا قاشق آهنی مقداری جزیی آهن وارد غذا می‌شود که می‌تواند در كنار آهن موجود، وارد بدن شده و تامین‌كننده نیاز روزانه ما باشد.


البته ما ظرفی نداریم که به‌طور خالص از جنس آهن باشد؛ چون در این صورت،‌ ظرف زنگ می‌زند و نمی‌توان از آن استفاده کرد. اگر چنین ظرفی وجود داشته باشد هم ظرف استیل است که در اصل آهنی بوده و روی آن با روکشی پوشیده شده است. بزرگ‌ترین مشکلی که این قبیل ظروف دارند، این است که غذا به آنها می‌چسبد و در صورت سرخ کردن غذا، ظرف می‌سوزد. بنابراین بهتر است طبخ غذا به شکل آب‌دار در این ظروف انجام شود.


متاسفانه امروزه بیشتر ظروف از جنس آلومینیوم، استیل و روکش تفلون هستند و تبادلی بین ظرف و غذا وجود ندارد و آهنی منتقل نمی‌شود. بنابراین، چه بهتر كه برای پخت غذا در درجه اول از ظروف استیلی که روکش تفلون ندارند، استفاده کنید.
بعد از ظروف استیل، استفاده از ظروف شیشه‌ای توصیه می‌شود؛ زیرا در این ظروف هیچ عنصری بین غذا و ظرف مورد استفاده رد و بدل نمی‌شود و پخت غذا در آن سالم‌تر است. در ضمن، برخی از ظروف چدنی هم هستند که روی آنها صیقلی شده و روکش ندارند در این صورت استفاده از این ظروف نیز مناسب است. اما استفاده از ظروف تفلون آسیب دیده و آلومینیومی از نظر بهداشتی توصیه نمی‌شود. در سال‌های گذشته نیز از ظروف آلومینیومی تحت عنوان رویی استفاده می‌شد که هنوز هم در بسیاری از مناطق دیده می‌شود و حتی امروزه در برخی از رستوران‌ها حداقل نیمروهایشان را در بشقاب‌های كوچك رویی پخته و سرو می‌كنند. این ظروف از نوعی فلز سبک ساخته شده‌اند.

گفته می‌شود در صورت استمرار استفاده از این ظروف ممکن است مقداری آلومینیوم از ظرف وارد غذا ‌شده و استفاده طولانی‌مدت از آن باعث بروز عوارضی مانند یبوست، اختلالات گوارشی، پوكی استخوان و حتی آلزایمر شود و احتمال ابتلا به مشكلات یادشده در افراد مستعد شدت ‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha