سلامت نیوز: معاون پیشگیری سازمان بهزیستی گفت: امسال در راستای سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و همچنین سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد، پنج میلیون نفر تحت پوشش برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد قرار گرفتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر فرید براتی سده گفت: پیشگیری به معنای پیشگیری اولیه از فرآیند منجر به اعتیاد است تا از گرایش افراد سالم جامعه به اعتیاد و همچنین مصرف بیشتر معتادان جلوگیری شود.
معاون پیشگیری سازمان بهزیستی افزود: طی چند دهه گذشته در دنیا چند رویکرد برای تدوین و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های پیشگیری از سوء مصرف مواد به اجرا درآمده و در کشور ما نیز تا حدودی این رویکردها به کار بسته شده‌اند که می‌توان از آنها به‌عنوان نسل‌های مختلف پیشگیری از سوء مصرف مواد نام برد.

براتی اظهار داشت: رویکرد مبتنی بر ارائه اطلاعات، آموزش عاطفی (تغییر نگرش)، عوامل خطر و عوامل محافظ، رویکرد مبتنی بر فعالیت‌های جایگزین، رویکرد مبتنی بر اجتماع از جمله نسل‌های پیشگیری از سوء مصرف مواد در کشور هستند.

وی ادامه داد: نسل پنجم پیشگیری یا رویکرد مبتنی بر اجتماع، واگذاری فعالیت‌ها به مردم است یعنی یک الگوی مبتنی بر مشارکت مردم، مدلی که در آن مردم از طریق نهادهای مردم‌نهاد در مراحل برنامه‌ریزی و بر اساس نیازهای محلی و منطقه‌ای خود شرکت فعال دارند.

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی بیان داشت: کارشناسان در این رویکرد فقط تسهیلگری می‌کنند و شرایط را برای حضور جدی مردم در برنامه‌ریزی و اجرا آماده می‌سازند، کارشناسان کنار مردم هستند تا مشارکت آنان معنامند شود،‌ آن وقت است که این فعالیت ماندگار خواهد شد و اثربخشی بیشتری خواهد داشت، پس رویکرد پنجم پیشگیری از سوء مصرف مواد از مردم، به دست مردم و برای مردم است.

براتی افزود: تفاوت رویکرد پنجم پیشگیری با رویکردهای قبلی این است که آن رویکردها بیشتر تخصص‌محور و کارشناس‌محور بودند، یعنی کارشناسان و متخصصان پیشگیری از سوء مصرف مواد برنامه‌ریزی می‌کردند و کارها را برای اجرا به سطوح پایین‌تر سوق می‌داند، گاهی نیز از کارشناسان استان‌ها، مردم وNGO ها اظهارنظر می‌گرفتند و سپس برنامه‌‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دادند اما در این رویکرد مردم وارد فعالیت‌ها می‌شوند و دیگر تخصص‌محور و کارشناس‌محور نیست بلکه کفایت‌محور است یعنی اگر NGOای توانمندی خوبی در اجرای برنامه‌ها دارد، پس صلاحیت عمل و کفایت لازم را هم خواهد داشت.

وی وضعیت پیشگیری از اعتیاد در کشور را به نسبت سال‌های گذشته خوب ارزیابی کرد و گفت: در گذشته اعتباری برای این حوزه در نظر گرفته نمی‌شد اما اکنون فعالیت‌های خوبی از سوی کلیه دستگاه‌های ذی‌ربط در حال انجام است و این فعالیت‌ها نیز همگی تحت نظارت دستگاه اصلی یعنی ستاد مبارزه با مواد مخدر هستند.

این مقام مسوول در بهزیستی ادامه داد: نکته مهم در اجرای برنامه‌های پیشگیری،‌ ارزشیابی فعالیت‌های گذشته و فعالیت‌های جاری است، باید نقاط قوت این فعالیت‌ها تقویت و نقاط ضعفشان برطرف شوند و همچنین میزان اثربخشی آنان نیز مشخص شوند، چون تاکنون ارزیابی‌های چندان مشخصی از برنامه ها و فعالیت‌های صورت گرفته در پیشگیری انجام نشده است، لذا نمی‌توان درباره موفقیت و یا عدم موفقیت برنامه‌های پیشگیری سخن گفت.

براتی با بیان اینکه تنظیم اسناد بالادستی یکی از موضوعاتی است که باعث شده کشور ما از دیگر کشورها جلوتر باشد، گفت: سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد یکی از این اسناد است و ابلاغ آن از سوی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نیز نشان از اهمیت پرداختن به مقوله پیشگیری دارد، طبق این سند،‌ همه دستگاه‌ها باید با مشارکت و با سرعت بیشتری به وظایف ابلاغی خود عمل کنند تا انشاءا... جمعیت بیشتری تحت پوشش برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد قرار گیرند.

وی افزود: امسال در راستای سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و همچنین سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد و پنج میلیون نفر تحت پوشش برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد قرار گرفتند و این میزان به نسبت جمعیت جوان کشور هر چند رشد خوبی داشته اما عدد خوبی نیست، لذا رسیدن به رقم 40 درصد جمعیت کشور، نیازمند تعهد و عزم دستگاه‌های متولی و پیگیری و ثبات برنامه‌ها است.

براتی در خصوص عملکرد سازمان‌های دولتی و مردم‌نهاد در حوزه پیشگیری از اعتیاد گفت: هر دستگاهی وظیفه مشخصی دارد که می‌بایست مطابق با آن عمل کند؛ چرا که اکنون شرایط کشور به لحاظ طیف گوناگون آسیب‌ها به‌ویژه سوء مصرف مواد مخدر در شرایط خاصی است و متاسفانه برای جمعیت جوان کشورمان برنامه‌ریزی‌هایی در خارج از کشور در حال انجام است تا آنان را با مشکلات و چالش‌های زیادی درگیر کنند، لذا کلیه دستگاه‌های حوزه پیشگیری اعم از دولتی و مردم‌نهاد باید تمامی تلاش خود را به کار بندند.

وی در پایان گفت: در سند جامع پیشگیری از اعتیاد برای دستگاه‌های مختلف وظایف مشخصی در نظر گرفته شده است، لذا باید عملکرد این دستگاه‌ها ارزشیابی و روند همکاری‌هایشان در اجرای این سند بررسی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha