سلامت نیوز: گرفتگی گوش در هواپیما به علت وارد شدن فشار به پرده صماخ و سایر بافت‌های گوش میانی است و زمانی رخ می‌دهد كه هواپیما سرعت ارتفاع خود را تغییر داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ بیشتر افراد در سفرهای هوایی، گرفتن گوش را هنگام برخاستن هواپیما از زمین یا هنگام فرود تجربه كرده‌اند. در این میان گرچه اغلب اوقات روش‌هایی مانند خمیازه كشیدن، آدامس جویدن یا عمل بلعیدن می‌تواند این حالت را اصلاح كند، اما موارد شدید گرفتگی گوش در هواپیما ممكن است به درمان‌های پزشكی نیازداشته باشد.

براساس این گزارش، گرفتگی گوش در هواپیما، می‌تواند در یك یا هر دو گوش رخ دهد و علایم و نشانه‌های آن، معمولاً با احساس ناراحتی مختصر یا درد گوش، احساس پُری گوش و كاهش مختصر شنوایی یا با مبهم شدن صداهای محیط همراه است و اگر بیشتر طول بكشد با علایمی مانند درد شدید، احساس فشار در گوش، زنگ زدن گوش، سرگیجه، استفراغ و خونریزی از گوش، همراه است.

بنا به توصیه دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، برای جلوگیری از گرفتگی گوش می‌توان هنگام بلند شدن یا به زمین نشستن هواپیما، خمیازه بكشید یا چیزی ببلعید. این كارها، ماهیچه‌های مجرای «استاش» را فعال می‌كنند و موجب بازشدن مجرای استاش می‌شوند كه برای این كار افراد می‌توانند آب نبات بمكند یا آدامس بجوند.

این گزارش می‌افزاید: بهتر است افراد تا حد امكان هنگام سرماخوردگی، سینوزیت، احتقان بینی یا عفونت گوش با هواپیما سفر نكنند و در صورتی كه به‌تازگی گوش خود را جراحی كرده‌اند، پیش از پرواز با پزشك خود مشورت كنند. همچنین هنگام بلند شدن یا نشستن هواپیما نخوابند. اگر در این مواقع بیدار باشند می‌توانند با احساس فشار روی گوش از روش‌های پیشگیری كننده استفاده كنند.

این گزارش حاكیست، مصرف آب كافی، از تحریك مجراهای بینی و گلو جلوگیری وبه عملكرد بهتر مجرای استاش كمك می‌كند. نوشیدنی‌های حاوی كافئین می‌توانند باعث از دست رفتن آب بدن شوند، عروق خونی را تنگ كنند و موجب افزایش خطر پارگی مویرگ‌ها شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha