سلامت نیوز: معاون پژوهشی مرکز تحقیقات پوست و جذام دانشگاه علوم پزشكی تهران، ضمن بیان این که ابتلا به پسوریازیس، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در فرد بالا می‌برد، عنوان کرد: توصیه می‌شود افراد مبتلا، یک رژیم غذایی متعادل از نظر میزان کالری، مواد قندی و چربی داشته و ورزش مرتب انجام دهند تا گرفتار بیماری‌های قلبی و عروقی نشوند.

دکتر علیرضا فیروز در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به این که علت اصلی ایجاد بیماری پسوریازیس مشخص نیست، اظهار کرد: با این حال بسیاری از افراد عامل ژنتیک را در بروز این بیماری بویژه در موارد ابتلا به بیماری در سنین زیر40 سال موثر می‌دانند.

وی ادامه داد: در واقع می‌توان گفت نقش ژنتیک در بروز پسوریازیس در افراد زیر 40 نسبت به افرادی که در سنین بالای 40 سال به آن مبتلا می‌شوند پررنگ‌تر است.

این متخصص پوست و مو با بیان این که نمی‌توان به طور دقیق به این پرسش پاسخ داد که چه نسبتی از فرزندان فرد مبتلا ممکن است در آینده گرفتار این بیماری شوند، گفت: پسوریازیس شیوع نسبتا بالایی در دنیا دارد. مطالعات نشان می‌دهد یک تا دو درصد افراد هر جامعه در طول عمر خود یک مرتبه به این بیماری دچار می‌شوند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات پوست و جذام دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: همچنین مشخص نیست شیوع این بیماری در افراد زیر 40 سال بیشتر است یا برعکس.

فیروز در ادامه با بیان این که تحریک سیستم ایمنی پوست یک علت ایجاد بیماری بوده و نور آفتاب نقش مهارکننده در سیستم ایمنی دارد، گفت: به همین خاطر اکثر بیماران در فصل تابستان وضعیت بهتری پیدا می‌کنند و بیماریشان در زمستان عود می‌کند. به همین علت در درمان پسوریازیس از نوردرمانی هم به کمک نورخورشید و هم استفاده از لامپ‌های مخصوص بهره می‌جوییم.  البته درمان‌های مختلفی براساس سن بیمار، مدت زمان بیماری و ناحیه درگیر وجود دارد.

این متخصص پوست و مو در پاسخ به این پرسش که آیا ابتلا به بیماری می‌تواند خطر سکته‌های قلبی و مغزی را در فرد بالا ببرد، گفت: در شکلی از پسوریازیس که در سنین بالای 40 سال تظاهر می‌یابد، به علت تحریک مداوم سیستم ایمنی و نقشی که واسطه‌های التهابی می‌توانند در کل فیزیولوژی بدن داشته باشند، افزایش قند و چربی خون و به دنبال آن افزایش وقوع بیماری های قلبی و عروقی گزارش شده است.

وی با اشاره به این که بثورات و ضایعات پوستی روی آرنج و زانو و پوسته پوسته شدن ناحیه درگیر از جمله علامت‌های این بیماری هستند، اظهار کرد: شست وشوی زیاد می‌تواند پوسته ریزی را تشدید کند. در عین حال استفاده مرتب از مرطوب کننده می‌تواند از شدت این پوسته ریزی بکاهد.

معاون پژوهشی مرکزتحقیقات پوست و جذام دانشگاه علوم پزشكی تهران درباره نقش تغذیه در بهبود این بیماری توضیح داد: تا چند سال قبل که ارتباط پسوریازیس با بیماری‌های قلبی مشخص نشده بود رژیم غذایی خاصی برای بیمار تجویز نمی‌شد اما اخیرا توصیه می‌شود فرد مبتلا، یک رژیم غذایی متعادل از نظر میزان کالری، مواد قندی و چربی داشته و ورزش مرتب انجام دهند تا گرفتار بیماری‌های قلبی و عروقی نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha