سلامت نیوز: یک متخصص اورولوژی، عفونت ادراری را یکی از شایع‌ترین عفونت‌ها در انسان نام برد و گفت: این عفونت در تمام سنین و در زنان و مردان مشاهده می‌شود و به طور کلی در زنان نسبت به مردان شایع‌تر است.

دکتر معین در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: عفونت ادراری به جز در یک سال اول زندگی در پسرها بیشتر است و در سنین بالاتر در زنان شایع‌تر از مردان است.

وی افزود: منشا عفونت ادراری از میکروب‌ها و ارگانیسم‌هایی است که در داخل روده وجود دارد که به طرق مختلفی به سیستم ادراری شامل مثانه، کلیه و حالب راه پیدا می‌کند. نزدیک بودن قسمت خروجی ادرار به ناحیه مقعد در زنان باعث می‌شود احتمال ابتلا به عفونت ادراری بیشتر باشد.

این متخصص اورولوژی با بیان اینكه علائم این بیماری با توجه به سن فرد، شدت بیماری و بیماری‌های زمینه‌ای همراه آن متفاوت است، گفت: به طور کلی یک سری علائم موضعی مربوط به دستگاه ادراری مانند سوزش ادرار، تکرر ادرار و درد در ناحیه مثانه یا کلیه وجود دارد و گاه ممکن است همراه با خونریزی ادراری باشد.

وی ادامه داد: علائم کلی این بیماری مانند درد، تب، تهوع و استفراغ نشان دهنده وارد شدن عفونت در دستگاه گوارش خون است که بیشتر در مورد عفونت‌های کلیه در مردان و زنان و عفونت پروستات در مردان است.

معین اظهار داشت: با وجود شیوع بیماری عفونت ادراری، موارد بدخیم این بیماری كم است اما این بیماری در برخی از افراد و در شرایط خاص می‌تواند حالت بدخیم ایجاد کند به عنوان مثال وارد شدن عفونت در خون می‌تواند علائم عفونت سیستمیک و شوک عفونی ایجاد کند. این مشکل در افرادی که بیماری دیابت و یا ضایعه نخاعی دارند و یا به دلایل مادرزادی، انسدادی در سیستم ادراریشان وجود دارد ممكن است علائم شدیدتر و وسیع‌تری داشته باشد در بقیه موارد معمولا این بیماری خوش خیم است و با درمان به موقع مشکل دائمی و یا عارضه جدی برای شخص ایجاد نمی‌کند.

وی درباره درمان این بیماری گفت: برای درمان بهتر است به پزشک مراجعه شود تا بررسی‌های لازم صورت گیرد چرا كه در برخی از موارد روش تشخیص قطعی این بیماری از طریق آزمایش است.

معین درباره درمان‌های خانگی این بیماری نیز گفت: درمان‌های خانگی در برخی از موارد بر روی علائم بیماری تاثیر می‌گذارد به طوری که توصیه می‌شود فرد مبتلا مایعات زیاد مصرف کند و از مصرف غذاهای ادویه دار و محرک پرهیز کند تا التهاب کمتری ایجاد شود.

وی متذکر شد: در عفونت مثانه که در زنان شایع‌تر است اگر درمان دارویی صورت نگیرد پس از چند روز بهبود می‌یابد اما شانس عود و تکرار آن زیاد است.

این متخصص اورولوژی تاكید کرد: عفونت‌ها باید جدی گرفته شوند و به موقع برای درمان آنها بویژه در زمان باردار اقدام شود.

وی یادآور شد: کودکانی که به برگشت ادرار از مثانه به کلیه مبتلا هستند باید برای درمان آنها سریعا به پزشک مراجعه شود چرا كه آسیب‌های دائمی و جدی به کلیه‌ها وارد می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha