سلامت نیوز: به گفته بهرامی روانشناس، پررنگ شدن ویژگی‌هایی چون صمیمیت و علاقه، می‌تواند زندگی مشترک را هرچه بیشتر عاشقانه ‌کند.

منصور بهرامی روانشناس و عضو انجمن بین المللی تحلیل رفتار در گفت‌وگو با برنا، با بیان اینکه ازدواج یک قرار داد اجتماعی است، اظهار داشت: این قرار داد بین 2 نفر غیر هم جنس، برای تشکیل کوچک‌ترین نهاد اجتماعی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه وقتی به هر دلیلی این ازدواج به نتیجه نرسد، زن و شوهر از هم طلاق می‌گیرند، تصریح کرد: زمانی که مرد یا زن در زندگی دچار مشکلات زیادی می شوند و یکی از طرفین راضی به فسخ این قرارداد اجتماعی نباشد، دیگری برای دادخواست طلاق به دادگاه رجوع می کند، اما مشکلات، زمان زیادی را صرف می کند تا این دادخواست به نتیجه برسد.

بهرامی تصریح کرد: وقتی یکی از طرفین راضی به فسخ قرار داد نباشد، طرف دیگر باید تلاش زیادی کند تا به نتیجه برسد و تدریجاً به سمت و سوی طلاق عاطفی می روند.

وی با اشاره به عواملی که باعث بروز طلاق عاطفی می شود، تصریح کرد: زمانی که یک مرد و یک زن به هم می رسند، چند ویژگی صمیمیت، علاقه، دوستی، انگیزه، هیجان و روابط زناشویی و متعهد بودن نسبت به یکدیگر میان آنها شکل گرفته که این ویژگی ها می تواند هر چه بیشتر زندگی زوجین را عاشقانه کند.

این کارشناس افزود: اگر به هر دلیل یکی از این  ویژگی ها خدشه دار شود، طلاق عاطفی صورت می گیرد. طلاق عاطفی یا به صورت تدریجی و یا به دلایلی یک باره انجام می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر در یک خانه شور زندگی کم باشد و به جای شادی و آرامش، یکنواختی و روزمرگی و عدم آرامش حکم فرما باشد، خود به خود نطفه طلاق عاطفی در آنجا هم بسته می شود. بخش دیگری که می تواند ایجاد اختلاف کند، بخش تعهدات است. زمانی که زن و مرد تعهدات خود را نسبت به یکدیگر انجام ندهند، طلاق عاطفی شکل می گیرد.

بهرامی با اشاره به برخی راهکارها در این زمینه تصریح کرد: نخستین گامی که باید در این زمینه برداشته شود، آن است که باید دید طلاق عاطفی به چه دلیل صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: آسیب های طلاق عاطفی خیلی بیشتر از طلاق قراردادی است، چرا که طلاق عاطفی یک آسیب پنهان و درد نهفته بوده ولی در مورد طلاق قراردادی، تکلیف زوجین کاملا مشخص است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha