سلامت نیوز: دانشیار انستیتو تغذیه در زمینه نتایج مطالعات صورت گرفته در زمینه غنی سازی دوغ با ویتامین D گفت: بر اساس نتایج به دست آمده استفاده از دوغ غنی شده با ویتامین D باعث كاهش شاخص‌های التهاب عروقی در بیماران دیابتی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر تیرنگ نیستانی با بیان این مطلب اظهار كرد: برخلاف سایر مواد مغذی كه توزیع گسترده‌ای در غذاها دارند ویتامین D توزیع محدودی در میان غذاها دارد و در سفره ایرانیان میزان این ویتامین كمتر است به گونه‌ای كه تقریبا ماده غذایی در سفره‌های ایرانی یافت نمی‌شود كه میزان قابل اعتنایی ویتامین D داشته باشد. از سوی دیگر به علت آلودگی هوا در شهرهایی مانند تهران میزان ویتامین D دریافتی بیشتر كاهش می‌یابد.

وی افزود: استفاده از كرم‌های ضد آفتاب نیز باعث می‌شود كه میزان جذب ویتامین D كاهش یابد و همین امر باعث شده است كه كمبود ویتامین D در زیرگروه‌های جوامع بسیار احساس شود.

این دانشیار انستیتو تغذیه در ادامه گفت: ویتامین D بر دستگاه ایمنی، توان ماهیچه‌ای، كاركرد ذهنی، پیشگیری از سرطان‌ها و ترشح انسولین تاثیر می‌گذارد. البته كمبود این ویتامین ممكن است باعث عوارض آشكار استخوانی نشود اما افزایش شیوع پوكی استخوان و كاهش سن ابتلا به این بیماری و احتمال ابتلا به بیماریهای مزمنی مانند بیماریهای قلبی، عروقی و سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. در این شرایط لازم است به سرعت وضعیت میزان دریافت ویتامین D را در جامعه افزایش دهیم.

وی درباره علت انتخاب دوغ برای غنی سازی با ویتامین D اظهار كرد: دوغ نوشابه‌ای ملی محسوب می‌شود و مردم آنرا می‌پذیرند این در حالی است كه شیر اگرچه ماده غذایی خوبی محسوب می‌شود ولی ممكن است برخی از افراد آنرا نپذیرند یا تحمل هضم آن را نداشته باشند.

وی با اشاره به دو مطالعه صورت گرفته در زمینه غنی سازی دوغ با ویتامین D اظهار كرد: در مطالعه اول بخشی از افراد 30 تا 65 سال شهر تهران مورد مطالعه قرار گرفتند و دوغ علاوه بر ویتامین D با كلسیم غنی و برای مصرف به این افراد داده شد. افزودن كلسیم به دوغ باعث اثر مضاعف این نوشیدنی بر سلامت افراد شد در نتیجه شاخص‌های قند خون بیماران دیابتی به طور چشمگیری بهبود یافت و شاخص‌های التهابی آنان نیز همین وضعیت را پیدا كرد.

وی افزود: ‌در مطالعه دوم كه روی 140 نفر انجام شد، این موضوع بررسی شد كه آیا ویژگی‌های ژنتیكی در تاثیرگذاری ویتامین D بر سلامت فرد تاثیر دارد یا نه و به این نكته توجه شد كه آیا استفاده از این دوغ بر شاخص‌های التهابی عروقی بیماران دیابتی موثر است یا نه. بر اساس نتایج به دست آمده استفاده از دوغ غنی شده با ویتامین D باعث كاهش شاخص‌های التهاب عروقی در بیماران دیابتی شد.

نیستانی با اشاره به سندرم متابولیك اظهار كرد: این سندرم شبیه دیابت نوع 2 است كه با افزایش چاقی شكمی، تغییرات مرضی چربی خون و مقاومت به انسولین روی می‌دهد و احتمال ابتلای افراد را به بیماریهای قلبی و عروقی و دیابت افزایش می‌دهد. این بیماری معمولا نشانه‌ای ندارد بنابراین بیمار برای درمان به پزشك مراجعه می‌كند اما اگر وضعیت دریافت ویتامین D در جامعه بهتر شود ابتلا به بیماریهای قلبی و دیابت به علت دچار شدن به سندرم متابولیك كاهش می‌یابد.

وی تاكید كرد: دوران كودكی پایه ابتلا به سندرم متابولیك است بنابراین اگر بتوانیم وضعیت دریافت ویتامین D را در كودكان ارتقا دهیم می‌توانیم سلامت جامعه را بهبود ببخشیم.

این دانشیار انستیتو تغذیه با اشاره به دسترسی كودكان به شیر گفت: اگر شیر تركیبات خوبی داشته باشد تا حدودی می‌تواند به جذب ویتامین D در بدن كودكان كمك كند. هرچند كه این گونه شیرها نمی‌توانند مانند شیر غنی شده در تامین سلامت كودكان موثر باشند ولی می‌توانند بر شاخص‌های استخوانی كودك تاثیر مثبتی بگذارند.

وی با اشاره به نتایج دیگر مطالعات دوغ غنی شده با ویتامین D اظهار كرد: در این مطالعه این نگرانی وجود داشت كه نمك دوغ باعث افزایش فشار خون بیماران دیابتی شود اما در مطالعات اول ودوم هیچگونه افزایش فشار خون ملاحظه نشد. علاوه بر آن این فرضیه وجود داشت كه كلسیم لبنیات باعث كاهش جذب آهن غذا شود اما نه تنها استفاده از دوغ غنی شده با ویتامین D باعث كاهش جذب آهن نشد بلكه به طور معنی داری به افزایش جذب آن كمك كرد.

در ادامه این نشست دكتر هدایت حسینی معاون پژوهشی انستیتو تغذیه اظهار كرد: منابع خوبی برای تامین ویتامین D از غذا و شیر نداریم. از سوی دیگر در صورت عرضه دوغ غنی شده با ویتامین D لازم است به بحث برچسب گذاری آن توجه شود تا گروه‌هایی كه مجاز به استفاده از این مواد غذایی هستند یا نمی‌توانند از این دسته دوغ‌ها استفاده كنند بتوانند از طریق برچسب به اطلاعات كافی دست یابند.

وی تصریح كرد: تعداد زیادی مواد غذایی غنی شده مانند نان، شیر و ماكارونی در بازار عرضه می‌شوند اما بسیاری از این مواد بر پایه كارهای تحقیقاتی كافی تهیه نشده‌اند اما دوغ غنی شده با ویتامین D‌ از جمله محصولاتی است كه ابتدا تحقیقات لازم درباره آن انجام شد و سپس قرار است تجاری سازی شود.

حسینی تاكید كرد: اگر قصد وارد كردن دوغ غنی شده با ویتامین D را به بازار داریم لازم است مطالعاتی در زمینه ماندگاری، روشهای كنترل كیفیت و بسته بندی آن انجام شود.

وی تصریح كرد: با توجه به آن كه انستیتو تغذیه مالكیت معنوی تحقیقات انجام شده در زمینه دوغ غنی شده با ویتامین D را دارد، صنایع غذایی می‌تواند درخواست ارائه تولید این محصول را به انستیتو تغذیه ارائه دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha