شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۰
کد خبر: 39951
سلامت نیوز:  برگزیده رتبه سوم علوم دارویی هفدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشكی رازی گفت: گروهی از محققان علوم دارویی دانشگاه علوم پزشكی شیراز موفق به طراحی و ساخت تركیبات جدید بیس دی هیدرو پیریمیدینون با هدف دستیابی به دارو های جدید ضد سرطان شدند.

رامین میری رئیس مركز تحقیقات شیمی دارویی و گیاهی دانشكده داروسازی دانشگاه علوم پزشكی شیراز در گفت و گو با ایرنا افزود: در این طرح چندین مولكول جدید با اثر بالقوه ضد سرطان تهیه و اثرات آنها بر چند رده سلولی سرطان های سینه، كولون( روده بزرگ)، خون و گردن رحم بررسی شد.

وی با بیان اینكه برخی از این داروها اثرات قابل توجه و قابل مقایسه با داروهای رایج در بازار داشتند، گفت: نتایج این طرح در چندین مقاله علمی در مجلات معتبر بین المللی منتشر شده است و مطالعات تكمیلی بر روی این داروها همچنان ادامه دارد.

میری با بیان اینكه ورود داروهای جدید به بازار 13 تا 17 سال به طول می انجامد، اضافه كرد: مطالعات همه جانبه برای داروهای جدید نیز نیازمند پنج تا هفت میلیارد دلار سرمایه گذاری است.

این دكترای تخصصی شیمی دارویی تصریح كرد محققان ایرانی با خودباوری و تلاش خستگی تاپذیر در كاهش زمان و هزینه ها، موفقیت های چشمگیری داشته اند.

وی با بیان اینكه ورود این داروها به بازار نیازمند تحقیقات تكمیلی و حمایت پیشاپیش مسوولان است، گفت: تولید این داروها با توجه به هزینه ای كه به كشور و جهان برای درمان سرطان تحمیل می شود، به صرفه خواهد بود چرا كه سرطان در دنیا، دومین عامل و در ایران، سومین عامل مرگ و میر است.

وی از حمایت های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و دانشگاه علوم پزشكی شیراز قدردانی كرد و از بنیاد نخبگان نیز خواست این گروه تحقیقاتی را یاری كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha