وكیل بیماران هموفیلی گفت: حكم محكومیت وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون درباره پرونده 171 بیمار هموفیلی دیگر كه سال گذشته صادر شده بود، قطعی شد.

علی صابری در گفت‌و‌گو با فارس‌ افزود: بر اساس این حكم وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون به پرداخت معادل 151 فقره دیه كامل محكوم شدند كه 50 درصد آن به عهده وزارت بهداشت و 50 درصد دیگر به عهده سازمان انتقال خون است.
وی افزود: هنوز برآورد رقمی میزان پرداختی این دو دستگاه را بر اساس این حكم نداریم اما تخمین اولیه این است كه بیش از 4 میلیارد تومان باشد كه امیدواریم وزارت بهداشت با توجه به صدور این حكم در مرداد‌ سال گذشته و با توجه به این كه اعتراضی نسبت به این حكم نداشته است پیش‌بینی بودجه آن را برای پرداخت در سال جاری كرده باشد.
وی اضافه كرد: ما تلاش زیادی كردیم كه این حكم سال گذشته قطعی شود این كار باعث می‌شد كه با توجه به كم‌تر بودن رقم دیه هر فرد در سال گذشته اعتبار لازم برای پرداخت این دیه كم‌تر باشد ضمن اینكه بیماران نیز زودتر به حق خود برسند كه عملی نشد.
صابری گفت: در این حكم نیز مانند حكم 974 بیمار قبلی، درمان رایگان بیماران و عذرخواهی وزارت بهداشت تكرار شده است و در واقع این 171 نفر، بازمانده پرونده حقوقی قبلی هستند كه این تعداد از بیماران آن به علت تكمیل نبودن مدارك پزشكی قانونی نتوانستند حكم بگیرند.
وكیل بیماران هموفیلی اضافه كرد: من به عنوان وكیل بیماران هموفیلی از برخورد وزارت بهداشت كه بدون اعتراض به حكم روند قعطیت آن را تسهیل كرد تشكر می‌كنم البته سازمان انتقال خون اعتراض كرده است و تا 13 خرداد ماه برای تجدید نظر خواهی فرصت دارد.
وی گفت: با توجه به قطعیت حكم، شنبه لایحه درخواست اجرای آن را تقدیم می‌كنم زیرا با توجه به اعتراض نكردن وزارت بهداشت حداقل اجرای نیمی از این حكم بلامانع است اما در مورد سازمان انتقال خون نیز اگر درخواست تجدید نظر كند احتمالا اجرای آن اندكی به تعویق می‌افتد.
صابری افزود: پرونده دیگری نیز اكنون برای 1351 بیمار دیگر هموفیلی كه قربانی فرآورده‌های خونی گذشته هستند تشكیل شده است كه در یك اقدام عجیب شعبه رسیدگی كننده درخواست كارشناسی مجدد كرده است كه این به معنای نادیده گرفتن همه كارشناسی گذشته و شروع از نقطه صفر است كه برای ما تعجب آور و بی سابقه است.
وی گفت:‌ وزارت بهداشت در دوره جدید برخورد مناسبی با بیماران هموفیلی مبتلا به ایدز و هپاتیت از گذشته داشته است و مسیر احقاق حقوق آنان را تسهیل كرده است و این وزارتخانه در واقع وارث مشكلات گذشته است كه مسئولان فعلی آن به بیماران هموفیلی توجه دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha