سلامت نیوز: دانشمندان در سراسر دنیا در تلاش برای پیدا کردن شیوه جدید درمان دیابت یا مرض قند با استفاده از فناوری نانو هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، سالهاست بیماران و پزشکان در آرزوی قرص‌هایی هستند که جایگزین تزریق‌های نا‌خوشایند و روزانه انسولین بشود.

اما مشکل این است که اسید‌های گوارشی معده، انسولین را قبل از ورود به جریان خون از بین می برند.

دو پروژه اروپایی که می‌تواند زندگی میلیون‌ها نفر را بهبود بخشد، در پرتغال و ولز بریتانیا در جریان است.

در پرتغال و در دانشگاه شهر کویمبرا پژوهشگران با ساختن ذره نانو قابل تجزیه بر این مشکل غلبه کرده‌اند.

مهم‌ترین مشکل پژوهشگران اندازه و و قدرت قرص بود. مولکول انسولین باید به اندازه‌ای قوی باشد که در محیط معده حل نشود و در حدی کوچک که در روده کوچک جذب شود.

در آزمایش با موش‌ها، این پژوهش موفقیت ۳۰ درصدی داشت.

این پژوهش ده سال پیش شروع شد. یکی از پژوهشگران می گوید:“ما مکانیزم عبور انسولین خوراکی دارویی را در جریان خون کشف کردیم. در این آخرین مرحله تحقیقات، نتیجه استفاده از انسولین خوراکی در حدود ۳۰ در صد موفقیت آمیز بود. در حالیکه در مراحل قبلی این میزان تنها ۵ در صد بود.”

بعد از آزمایش با موش ها و حیوانات بزرگتر، این قرص ها وارد مرحله آزمایش‌های دقیق‌تر بیمارستانی می‌شوند و دانشمندان معتقدند تا ده سال دیگر حتما به دست مصرف کنندگان خواهند رسید.

راه دیگر امید بخش برای بیماران دیابتی، استفاده از یک پد یا نوار حاوی تعداد زیادی سوزن است. هر کدام از این سوزن‌های میکروسکوپی دارای یک گیرنده نانو پیشرفته است که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شود.

این فناوری که در دانشگاه سوانزی کشور ولز بریتانیا تهیه شده است، بطور مداوم نمونه خون می‌گیرد و آن را تحلیل می‌کند.

طول این سوزن‌ها در حدود یک میلی متر و قطر آن ۱۵ میکرون است. استفاده از این سوزن‌ها کاملا برای بیماران بدون درد است. این پد سوزن به بازوی بیمار وصل می‌شود. سوزن‌ها از خون نمونه می‌گیرند. حس گر های نانو که در این پد قرار داده شده‌اند به این سوزن‌های میکروسکوپی متصل هستند. در نتیجه گلوکز خون بطور مرتب اندازه گیری شده و و تحت نظر قرار می‌گیرد.

این گروه پژوهشی، در حال ساختن یک انتقال دهنده به صورت پیامک است که نتیجه آزمایش خون را در مواقع اضطراری و احتمال حمله دیابتی به بیمارستان و یا نزدیکان بیمار انتقال می دهد.

پروفسور دیوید فورد از دانشگاه سوانزی در ولز می گوید: “نتیجه دراز مدت کنترل قند خون بسیار جالب است. اگر بیمار به صورت ۲۴ ساعته از این پد استفاده کند، ما بطور مرتب تاثیر تغییر سطح قند خون را بعد مصرف مواد غذایی و کارهای روزانه آن‌ها می‌توانیم مشاهده کنیم. این به طور بالقوه می‌تواند به خودکار کردن تزریق انسولین کمک کند. این‌‌ همان مکانیزم طبیعی بدن برای کنترل قند خون است.”

گفتنی است که ۳۶۶ میلیون نفر در دنیا به بیماری قند نوع یک و دو مبتلا هستند. بر اساس پیش بینی سازمان جهانی بهداشت‌ این میزان تا سال ۲۰۳۰ دو برابر خواهد شد.

بر اساس آمار سازمان ملل ۸ میلیارد یورو صرف مقابله با بیماری قند و سایر بیماری‌های غیر مسری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha