یکشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۷
سلامت نیوز: مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: 1050 نفر از مردم استان البرز  از بیماری MS رنج می‌برند.

دکتر "محمدرضا چـراغـزاده" در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: تعداد مبتلایان به MS رو به افزایش است و سن ابتلا به آن نیز کاهش یافته است.

وی افزود: تعداد مبتلایان به MS در یک جامعه به ازای هر 100هزار نفر جمعیت، حداکثر 30 نفر است و این در حالیست که این تعداد در تهران 50 نفر، در اصفهان حدود 70 نفر و در کرج حدود 40 نفر است.

چـراغ‌زاده گفت: بیماری MS (مولتیپل اسکلروزیس )، ناشی از التهاب در سیستم عصبی مرکزی است. بیشترین سن شیوع آن بین 20 تا 40 سالگی است و شیوع آن در زنان سه برابر بیشتر  از مردان است.

وی عنوان كرد: حدود 2.5 میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا هستند. ژنتیک و مسایل ایمونولوژیک تاثیر مهمی در ایجاد MS دارند.

چراغ زاده اظهار داشت: شروع علایم می‌تواند ناگهانی و شدید و یا آنقدر نامحسوس و ناچیز باشد که تا چندین ماه یا حتی چندین سال توجه بیمار را به ‌خود جلب نکند.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز درباره علایم این بیماری، اظهار كرد: شایعترین علایم اولیه بروز MS ، کاهش حس، مشکل بینایی، ضعف اندامها و اختلال در راه رفتن است. علائم حسی به‌صورت کاهش و یا از بین رفتن حس لامسه و سوزن سوزن شدن اندام‌ها در 37 درصد بیماران بروز می‌کند.

وی ادامه داد: مشکلات بینایی به دلیل التهاب عصب چشمی ایجاد می‌شود که به‌صورت تاری دید ( احساس دیدن اشیا از پشت شیشه ) است.

چراغزاده درباره نحوه تشخیص این بیماری، عنوان كرد: تست تشخیصی قطعی وجود ندارد و معیارهای تشخیصی براساس مجموعه‌ای از یافته‌های بالینی در معاینه و یافته‌های تصویری است. یافته‌های غیرطبیعی مربوط به MS ، در بیش از 95 درصد مبتلایان به MS در MRI دیده می‌شود.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز یادآور شد: به منظور کمک به بیماران MS ساکن در  استان البرز، از شهریور 1389 صدور حواله برای دریافت دارو توسط دانشگاه علوم پزشکی البرز انجام می‌شود.

چراغزاده اظهار داشت: صدور حواله برای هر بیمار، سالی یک‌بار انجام می‌شود و بیماران پس از دریافت حواله با مراجعه به داروخانه هلال احمر کرج، به‌صورت ماهیانه داروهای خود را تهیه می‌کنند.

وی با اشاره به نحوه تامین داروی بیماران مبتلا به MS خاطرنشان كرد: بیشترین داروی مصرفی بیماران، " سینووکس " است که 90 درصد و در برخی بیمه‌ها 100 درصد قیمت دارو توسط سازمان‌های بیمه گر پرداخت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha