یکشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 40014
سلامت نیوز: امروز صبح که از خواب برخاستید چه احساسی داشتید؟ اگر جوابتان غیر از سر حال و با نشاط باشد، باید فکری به حال خواب خود و شرایط آن بکنید. اگر هنگام بیدارشدن احساس خستگی داشته باشید، به این معنی ناست که چیزی در خلال خواب اتفاق افتاده است و شما از آن بی خبرید و همین امر نیز به افت کیفیت خوابتان منجر شده است.
برترین ها به نقل از تندرستی : امروز صبح که از خواب برخاستید چه احساسی داشتید؟ اگر جوابتان غیر از سر حال و با نشاط باشد، باید فکری به حال خواب خود و شرایط آن بکنید. اگر هنگام بیدارشدن احساس خستگی داشته باشید، به این معنی ناست که چیزی در خلال خواب اتفاق افتاده است و شما از آن بی خبرید و همین امر نیز به افت کیفیت خوابتان منجر شده است.

خواب بد به عواملی مانند بالارفتن میزان گلوکز در خون در بیماران دیابتی نوع دو و عوامل بسیار دیگری مربوط است. توجه داشته باشید که خواب از مهم ترین جنبه های زندگی جسمی و ذهنی روانی انسان است و هرچه کیفیت خواب شبانه بهتر باشد، عمر انسان نیز طولانی تر خواهد بود.

درواقع کیفیت خوب را باید جدا از مدت زمان خواب درنظر داشت. درست است که مدت زمان خواب نیز یکی از جنبه های مهم کیفیت خواب به شمار می رود اما همه ماجرا تنها در این یک جنبه خلاصه نمی شود. در ادامه به عواملی خواهیم پرداخت که تاثیر بسزایی در کیفیت خواب دارند:

تنهایی: تنهایی علاوه بر کیفیت کار قلب بر ذهن نیز تاثیر منفی گذاشته و به علاوه از کیفیت خواب نیز می کاهد زیرا خواب افرادی که احساس تنهایی می کنند ناپیوسته تر از خواب آنهایی است که چنین احساسی ندارند. خواه دانشجوی کم سن و سال در یک دانشگاه بزرگ باشید خواه فرد بالغی در جامعه؛ برای داشتن خوابی عمیق و راحت نیاز دارید که به هنگام خواب از احساس امنیت برخوردار باشید.

ارتفاع: ارتفاع زیاد نیز می تواند بر چگونگی خواب ما تاثیر بگذارد و منجر به بیدارشدن های مکرر در میانه خواب، کاهش اکسیژن خون و ایجاد اشکال در تنفس گردد. در ارتفاع زیاد، هوا رقیق تر می شود و به همین دلیل تنفس نامنظم می گردد و همین امر موجب می شود مغز از خواب بیدار و خواب، ناآرام و منقطع گردد. این امر درمورد کسانی که چند روزی را در مناطق با ارتفاع زیاد می گذرانند و حتی کسانی که با هواپیما مسافرت می کنند نیز صادق است.

خوابیدن در کنار حیوانات خانگی: دامپزشکان توصیه می کنند به دلیل سرایت بیماری از حیوان به انسان در کنار آنها نخوابیم. اما خوابیدن در کنار آنها بر کیفیت خواب نیز تاثیرگذار است. 53 درصد از آنهایی که حیوانات خانگی دارند از آشفته و منقطع بودن خواب شبانه شان شکایت دارند. وجود حیوانات خانگی در اتاق خواب به دلیل صدایی که تولید می کنند، خواب را آشفته می سازد.

شبکاری: کارکردن در شیفت شب یا تا دیروقت عوارضی دارد که بر کیفیت خواب تاثیر می گذارد و موجب مشکلاتی نظیر خستگی، خواب منقطع و بی خوابی می شود. علت خواب بی کیفیت در آنهایی که شب ها کار می کنند و روز می خوابند این است که بدن ما نسبت به نور حساس است و روشنایی و تاریکی علائمی هستند که در هماهنگی سیستم شبانه روزی ما با محیط موثرند بهترین راه برای کسانی که در شیفت شب کار می کنند و در روز می خوابند این است که موقع خواب از چشم بند استفاده کنند تا نوری به چشمشان نرسد و همه جا تاریک به نظر برسد.

پروازهای طولانی مدت: مشکل افراد شبکار درمورد آنهایی که با هواپیما مسافت زیادی را بر فراز مناطق زمانی مختلف طی می کند نیز رخ می دهد؛ مثلا در منطقه زمانی آنها هنوز هوا تاریک است. اما اگر ناگهان از خواب بیدار شوند و با روشنایی مواجه گردند، چرخه خواب و بیداری ناهماهنگ می شود و چند روز زمان لامز است تا دوباره هماهنگی ایجاد شود. عموما به ازای هر یک ساعت حرکت در راستای تغییر ساعت، 24 ساعت زمان لازم است تا ساعت بیولوژیکی بدن خود را تنظیم کند.

دمای اتاق: شاید در مواقع بی خوابی شما نیز شیر گرم نوشیده یا با آب گرم حمام کرده باشید. این باور عمومی مبنایی علمی دارد زیرا دمای اتاقی که در آن می خوابیم، بر چگونگی خواب ما تاثیر می گذارد.

در شب دمای بدن ما کاهش می یابد و نشان می دهد که زمان خوابیدن فرا رسیده است. استحمام با آب گرم یا یک نوشیدنی گرم دمای بدن را بالا می برد و بدن ما قادر به پایین آوردن آن می شود و همین امر نشانه فیزیولوژیکی برای خوابیدن را فراهم می کند. با پایان یافتن شب و فرارسیدن صبح دمای بدن دوباره افزایش می یابد و به دمای اتاق می رسد و سیگنال هایی به مغز فرستاده می شود تا از خواب بیدار شود.

بالابودن دمای اتاق باعث می شود که دمای بدن بالا رود و درنتیجه از خواب بیدار شویم. پس بهتر است اتاق خنک با شد تا کیفیت خواب ما نیز بهتر شود. البته منظور از خنک آن نیست که اتاق به طور کامل سرد نگه داشته شود زیرا سرما نیز بر خواب تاثیر منفی می گذارد. بهترین دمای اتاق هنگام خوابیدن بین 18 تا 22 درجه سانتی گراد است.

منبع: تندرستی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha