یکشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 40018
سلامت نیوز: غده تیرویید در پایین و جلوی گردن قرار دارد. هورمون‏هایی كه این غده ترشح می‌كند، وظایف مختلفی بر عهده دارند كه از جمله این وظایف، حفظ تعادل واكنش‏های شیمیایی و سوخت‏وساز در بدن انسان است. كم‏كاری تیرویید روی اندام‏هایی مانند پوست و مو، قلب، مفاصل و ... و همچنین رشد و نمو فرد تاثیر منفی می‌گذارد. شایع‏ترین علت كم‏كاری تیرویید، التهاب آن است و علتش نیز آن است كه سیستم ایمنی بدن بیمار، به اشتباه به غده تیرویید حمله می‌كند.

علایم كم ‏كاری تیرویید
علایم زیادی برای این بیماری شناخته شده است كه از آن جمله می‌توان به حساسیت نسبت به سرما، یبوست، افسردگی، احساس رخوت و خستگی، شدت گرفتن عادت ماهیانه در خانم‌ها، درد مفاصل و عضلات، افزایش وزن و كلفت شدن صدا اشاره كرد. در كم‏كاری تیرویید پوست فرد، سرد و رنگ‏پریده است. این افراد معمولا دچار خشكی پوست هستند. تغییراتی در لایه‌های مختلف پوست رخ می‌دهد، از جمله برخی از لایه‌های پوست مانند «اپیدرم» نازك می‌شود. به‏تدریج چین‌وچروك‏های ریزی هم ممكن است روی پوست پدیدار شود. رنگ پوست هم به دلیل تجمع «بتاكاروتن» به زردی می‏گراید. برخی مواد در پوست تجمع می‌كنند و باعث می‌شوند كه پوست فرد بیمار، پف‏آلود به نظر آید (این عارضه با درمان كم‏كاری تیرویید از بین می‌رود). موها خشن، خشك و شكننده شده و رشد آن كم می‌شود. ریزش مو ممكن است به طور منتشر یا موضعی رخ دهد.

 موهای ابرو نیز به‏ویژه در یك‌سوم خارجی آن دچار ریزش می‌شود. گرچه موهای بدن هم كم می‌شوند، ولی ممكن است موهای كركی در پشت، شانه‌ها و دست و پا زیاد شود. رشد ناخن‏ها هم كاهش یافته و ممكن است ضخیم و شكننده و دچار خطوط طولی و عرضی شود. در درازمدت نیز تغییراتی در چهره فرد رخ می‌دهد از قبیل پهن شدن بینی، كلفت شدن لب‏ها، پف‏دار شدن پلك‏ها و بزرگ شدن زبان. علاوه‏براین، التیام زخم در كم‏كاری تیرویید مختل می‌شود. برای درمان، باید كمبود هورمون‏های تیرویید را با دارو جبران كنیم. درمان‏های موضعی نیز به‌بهبود وضع پوست بیمار كمك می‌كنند.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha