یکشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 40020
سلامت نیوز: یک روز سرد زمستانی از خانه بیرون می آیید و فکر می کنید می توانید رویایی ترین روز برفی تان را تجربه کنید چند قدمی بیش نیامده اید که بین 2 عابر به ظاهر آرام دعوایی رخ می دهد.

یک متخصص کودک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:‌یک روز سرد زمستانی از خانه بیرون می آیید و فکر می کنید می توانید بهترین روز برفی تان را تجربه کنید چند قدمی بیش نیامده اید که بین 2 عابر به ظاهر آرام دعوایی رخ می دهد با چنین دعوایی ممکن است چند دقیقه دیگر تمام شود تپش قلب شدیدی می گیرید و ترس از خون و خونریزی وجودتان را می گیرد.

در تمامی این لحظات فکر نمی کنید که تمام مشکلاتی که پیدا و نهان خودتان یا تک تک افراد شهرتان به آن متبلا هستید می توانند در کودکی شما ریشه داشته باشند و اگر همان زمان حل و فصل می شدند شما هیچ یک از اتفاقات امروز را تجربه نمی کردید!

در گفتگوی زیر از تعدادی از بحرانهای حل نشده صحبت می شود که از همان دوران کودکی به سراغتان می آید و تاثیرات ناخوشایندی هم در بزرگسالی به جا می گذارد.

در این گفتگو دکتر عیسی جلالی متخصص کودک در خصوص بحرانهای حل نشده دوران کودکی که تاثیرات ناخوشایندی در بزرگسالی به جای می گذارد گفت: بحرانهای حل نشده دوران کودکی تاثیرات ناخوشایندی در بزرگسالی به جا می گذارد که تعدادی از آنها را در ادامه بیان می کنم.

*افراد وابسته و منفعل

این افراد همیشه احساس بی پناهی کرده و فکر می کنند اگر کسی مراقبشان نباشد برایشان تصمیم نگیرد از عهده ساده ترین کارها هم بر نمی آیند به همین دلیل است که در نوجوانی خود رابر دوش خانواده شان می اندازند و در آینده هم به دنبال همسری می گردند که بتوانند برای ساده ترین کارها و تصمیمها به او تکیه کنند.

وی افزود:‌این افراد چون خود را دچار کاستی ها و نقص های بسیار می بینند دوست دارند به دیگران بچسبند و در تنها در کنار فرد دیگری احساس می کنند که کامل شده اند.

*افراد بیش از حد قانون شکن


این متخصص تصریح کرد:‌نوجوانان خودمختاری که به هیچ صراطی مستقیم نیستند اغلب در بزرگسالی به کسانی تبدیل می شوند که از محدود شدن بیزارند و از اینکه کسی بخواهد آنها را از کاری که می خواهند انجام دهند بازدارد نفرت دارند آنها فکر می کنند نباید از قانونها و بایدها و نبایدهایی که همه افراد اجتماع از آن پیروی می کنند تبعیت کنند و همیشه با تکروی کامل راه خودشان را می روند.

*افرادی که از عاطفه خانه دور بودند

عیسی جلالی ادامه داد: محرومیت از مهر و محبتی که کودک از اعضای خانواده اش می گیرد بحرانهایی را دربزرگسالی به همراه می آورد در اغلب موارد چنین فردی را نداشته که بتواند از او مراقبت کند.

وی افزود:‌خانواده بایداز عمق وجود به او و به همه اتفاقاتی که پیرامونش می افتد اهمیت دهد و در واقع با تمام وجود و صادقانه عاشقش باشد آنها در بزرگسالی هم اغلب نمی توانند فردی را پیدا کنند که به وجودشان محتاج باشد و به آنها اهمیتی واقعی دهد.

*افراد بد بین و منفی گرا


جلالی اظهار کرد: این افراد همیشه به بدترین جنبه های واقعیت یا تلخترین احتمالات روی می آورند آنها فکر می کنند با یک اشتباه ساده ممکن است ورشکسته شوند و یا زندگی شان از هم بپاشد.

وی افزود: ریشه چنین نگاهی به دوران کودکی فرد بر می گردد و اگر در مقطعی که او نیازمند کسب اطمینان از محیط زندگی و آدمهای اطرافش بوده چنین اتفاقی نیفتاده باشد آنها گاهی تا پایان عمر با نوعی بی اعتمادی و منفی گرایی زندگی می کنند.

*افرادی که فقط به دنبال جلب توجه هستند

این روانشناس کودک تصریح کرد: این نشانه ها می تواند از همان زمان بلوغ ظاهر شود و شدت بگیرد و افرادی که چنین شرایطی را دارند اغلب به نظر دیگران اهمیت زیاد می دهند و اغلب اوقات برای جلب توجه دیگران بیش از حد به ظاهر خود و شرایط اجتماعی شان توجه می کنند و تنها چیزی که برایشان مهم است اهمیت دادن دیگران و جلب توجه شان است.

*افرادی که از تنهایی می هراسند

عیسی جلالی گفت: ترس از تنهایی در کودکی می تواند ترسهایی را در بزرگسالی هم به همراه بیاورد این افراد در آینده بخاطر ترس از تنها ماندن به دیگران می چسبند و فکر می کنند که روابط مهم زندگیشان دوام پیدا نخواهد کرد و همیشه در معرض جدایی و تنهایی قرار دارند.

وی افزود:‌جالب اینجاست که این آدمها اغلب افرادی را برای زندگی مشترکشان انتخاب می کنند که او متعهد نبوده و نمی تواند در زندگیش شان ماندگار شوند.

*افرادی که به همه بی اعتمادند


این متخصص روانشناسی کودک گفت: کودکان و نوجوانانی که همیشه درگیر سوء تفاهم و بی اعتمادی هستند در آینده هم مشکلاتی خواهند داشت.

وی ادامه داد: این افراد هیچ وقت نمی توانند در ارتباطشان گارد ذهنی خود راکنار بگذارند و به دیگران اعتماد کنند آنها فکر می کنند همیشه در معرض تهدید و ضربه های دیگران هستند و فردی که در این لحظه مقابلشان ایستاده ممکن است به آنها ضربه بزند حتی اگر فردی با آنها برخورد مناسب و محبت آمیزی داشته باشد نخستین چیزی که به آن فکر می کنند این است که ممکن است پشت این مهربانی چیز دیگری باشد.

*افرادی که ترس رهایشان نمی کند

عیسی جلالی تصریح کرد: بعضی افراد همیشه خودشان را در معرض اتفاقات ناگوار می بینند و فکر می کنند به زودی ممکن است درگیر حادثه ای مثل سقوط هواپیما، طوفان و غیره شوند آنها همیشه از اینکه در اوج آرامش اتفاق ناگواری می افتد و همه چیز به هم بریزد نگران هستند.

*افرادی که همیشه احساس کمبود می کنند

عیسی جلالی اظهار داشت: چنین افرادی در آینده فکر می کنند که لیاقت عشق، توجه و احترام دیگران را ندارند و بر این باورند که هر چقدر هم تلاش کنند نمی توانند یک شریک واقعی که به آنها احترام بگذارد یا احساس ارزشمند بودن را به آنها بدهد، پیدا کند.

*افرادی که بی انگیزه اند

این متخصص روانشناسی کودک گفت: این افراد هم شباهت زیادی به گروه قبل دارند با این تفاوت که آنها هیچ نظم و انضباطی در زندگی شان ندارند و با هر نشانه کوچک یا بی اهمیتی نسبت به خود و کاری که در حال انجامش هستند ناامید می شوند.

*افرادی که خود را قربانی دیگران می کنند

عیسی جلالی در خصوص افرادی که هیچ چیز را برای خود نمی خواهند و خواسته هایشان را فدای دیگران می کنندافزود: این افراد در بزرگسالی هم همیشه نیازهای دیگران را بر احتیاجات خودشان مقدم می دانند و برای حفظ آرامش دیگران حاضرند همه خواسته های خود را نادیده بگیرند.

*افرادی که زیاد از حد مطیع هستند

جلالی خاطر نشان کرد: آدمهای بیش از حد سر به راهی که به هیچ چون و چرایی نظر دیگران را می پذیرند در زندگی آینده شان هم اجازه می دهند که در روابطشان، افراد دیگر به آنها سلطه داشته باشند و همیشه از اینکه رضایت دیگران را به دست بیاورند، نگرانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha