یکشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۱
کد خبر: 40028
سلامت نیوز: در جهان میلیون‌ها نفر در اثر استعمال سیگار و آسیب‌های ناشی از آن فوت می‌كنند. سیگار یكی از دلایل اصلی بروز سرطان ریه است. اغلب سیگاری‏ها به علت اثرات نیكوتین بر عملكرد قلب و افزایش فشارخون، با سكته‌های قلبی فوت می‌كنند.

سیگار باعث غلیظ شدن خون و لخته شدن آن شده و سبب صدمه به مغز، فلج، سكته‌های مغزی و مرگ می‌شود. چسبندگی و غلیظ شدن خون سیگاری‏ها نیز یكی دیگر از مشكلات شایع در افراد سیگاری است. با مصرف سیگار، مسیرهای ورود هوا در بدن تنگ و مسدود شده و سبب آمفیزم، برونشیت و زمین‏گیر شدن فرد می‌شود. مسلما تاكنون مطالب زیادی در مورد خطرات و مضرات سیگار خوانده یا شنیده‏اید كه دیگر هیچ نیازی به پرداختن به این موضوع در این نوشتار نیست، ولی آیا در مورد خطرات سوءتغذیه ناشی از استعمال سیگار مطلبی شنیده‏اید؟ پزشكان معتقدند رابطه معناداری بین استعمال سیگار و سوءتغذیه وجود دارد.

عموم افراد سیگاری بر اثر استفاده از دخانیات، كم‏اشتها می‌شوند. به همین دلیل است كه بیشتر آنها نحیف و ﻻغر هستند و سیستم ایمنی بدن آنها به خوبی قادر به مقابله با بیماری‏ها نیست. به همین جهت در مواجهه با بیماری‏های مختلف، آسیب‏پذیرتر هستند. از سوی دیگر تمایلی هم به مصرف میوه و سبزیجات ندارند. همچنین سیگار كشیدن باعث عدم جذب كافی ویتامین‏ها و املاح و كمبود آنها در بدن می‌شود كه از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

ویتامین D: سیگار كشیدن اثرات مخربی روی متابولیسم و میزان جذب ویتامین D دارد. افراد سیگاری، 50 درصد بیش از افراد غیرسیگاری، دچار كمبود ویتامین D هستند.
كلسیم: سیگار موجب اختلال در متابولیسم و جذب كلیسم می‌شود. در نتیجه كمبود كلسیم، افراد سیگاری و همنشینان آنها بیشتر در معرض ابتلا به پوكی استخوان هستند و زنانی كه سیگار می‏كشند، دچار پوكی استخوان شدیدتری می‏ﺷﻮﻧﺪ.

ویتامین C: مهم‌ترین ماده مغذی كه تحت‏تاثیر سیگار قرار می‏گـیرد، ویتامین C اسـت. هـر چقـدر بیشـتر ســیگار بكشـید، مقـدار بیشـتری ویتامین C در بافت‏های بدن و خون شما از بین می‌رود. آسیبی كه سیگار به سلول‏های بدن شما می‏رساند، موجب می‌شود بدن برای خنثی كردن این آسیب، ویتامین C بیشـتری نیاز داشته باشد. ویتامین C یكی از مهم‌ترین آنتی‏اكسیدان‏هاست كــه از بــروز برخـی بیماری‏هـا مثـل ســرطان و بیماری قلبـی جلوگیری میﮐﻨﺪ. سیگار كشیدن باعث كاهش جذب این ویتامین در بدن ﻣﯽ‏شـود و در نتیجـه امكان ابتـﻼ بــه ایـن بیماری‏هـا را افزایش می‌دهد. همچنین در بسیاری از پژوهش‌ها اثبات شده است كه سیگار، اثرات مخربی روی ویتامینA، ویتامین E و عنصرهای «سلنیوم» و «روی» (زینك) موجود در بدن دارد. بنابراین افــراد سیگاری به همراه ویتامین C باید مقدار بیشتری از سایر آنتی‏اكسیدان‏ها (مانند ویتامین E و سلنیوم)، ریزمغذی‏ها و به‏ویژه میوه‌ها و ســبزیجات تازه را مصـرف كننـد تا اثــر آسـیب وارده بـه بـدن را كاهش دهند.

البته ناگفته پیداست كه هیچ غذا یا آنتی‏اكسیدانی نمی‌تواند از اثرات زیان‏آور سیگار بر بدن جلوگیری كند و تنها روش سودمند «ترك سیگار برای همیشه» است. بدون توجه به سن، هر زمانی كه ترك سیگار آغاز شود، می‌تواند به‌طور آشكار خطر بیماری‏های ناشی از سیگار را كاهش دهد. البته آنچه مسلم است آن است كه در مسیر ترك سیگار، مكمل‏های غذایی می‌توانند نقش موثری در بهبود سوخت‏وساز بدن، سم‏زدایی از بدن، تقویت بنیه بدنی، ارتقای توانمندی‏های سیستم ایمنی و تسریع فرآیند ترك سیگار داشته باشند.
اگر تصمیم گرفتید سیگار را ترك كنید، می‌توانید تحت‌نظر پزشك از برخی مكمل‏های غذایی كه ممكن است وابستگی شما را به دود كردن سیگار كاهش دهد، استفاده كنید. اجازه ندهید ضعف قوای جسمی یا احساس ناامیدی، خستگی، بی‌حوصلگی و عصبانیت بر شما چیره شود. مكمل‏های غذایی اگر به صورت صحیح و مناسب استفاده شوند، می‌توانند شما را در این مسیر یاری دهند.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha