یکشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۱
کد خبر: 40036

داروی ایرانی ایدز با نام تجاری «آیمود» بعد از گذشت ۵ سال از رونمایی آن در دانشگاه علوم پزشکی تهران، همچنان در نوبت بیمه شدن است.

سلامت نیوز: داروی ایرانی ایدز با نام تجاری «آیمود» بعد از گذشت ۵ سال از رونمایی آن در دانشگاه علوم پزشکی تهران، همچنان در نوبت بیمه شدن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینانیوز،آخرین اظهار نظر در مورد پوشش بیمه‌ای داروی آیمد باز می‌گردد به خبری که وزیر بهداشت عنوان کرده بود.

دکتر مرضیه وحید دستجردی این موضوع را ۱۸ بهمن سال ۸۹ عنوان کرده و گفته بود که داروهای آنژی پارس و آیمود به دستور رئیس جمهوری تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. از آن زمان تا امروز، نزدیک به یک سال می‌گذرد اما خبری از بررسی این دارو‌ها در شورای عالی بیمه نیست.

وزیر بهداشت با تاکید بر آنکه ۳۷۲ قلم از ۵۹۲ قلم داروهای گیاهی باید وارد بیمه‌های درمانی شوند، گفته بود که «در راس این دارو‌ها، آنژی پارس (موثر در درمان زخم پای دیابتی) و آیمود (تقویت کننده سیستم ایمنی و ضد بیماری ایدز) قرار دارند که وارد سیستم بیمه‌ای نشدند. ریاست جمهور بنا دارند دستور دهند این دارو‌ها وارد سیستم بیمه‌ای کشور شوند و از بیمه‌های درمانی و خدمات درمانی برای تامین این دارو‌ها استفاده شود.»

این در حالی است که آیمود به عنوان یک داروی گیاهی، نقش کنترل کننده‌ای در بیماری ایدز دارد. به طوریکه دکتر کامران باقری لنکرانی وزیر سابق بهداشت در خصوص ویژگیهای این دارو گفته بود که «آیمود می‌تواند به عنوان داروی همراه در کنار داروهای ضد ویروس ایدز تحول مهمی در درمان بیماری ایدز به ویژه در مرحله علامت دار شدن بیماری ایجاد کند و با تقویت سیستم ایمنی بدن عمری طولانی‌تر و با کیفیت بالا‌تر برای بیماران رقم بزند.»

آیمود خوراکی هم آمد

گلایه‌های برخی بیماران در زمینه تزریق داروی آیمود باعث شد مرکز تحقیقات ایدز به فکر تولید نوع خوراکی این دارو بیفتد.

دکتر مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز گفته است که در تهیه داروی آیمود از عصاره سه گیاه استفاده شده و این دارو که به شکل تزریقی طی مراحل پیچیده آزمایشگاهی تهیه می‌شد برای رفع گلایه بیماران از تزریق، نوع خوراکی آیمود هم به بازار خواهد آمد.

تنظیم کنندگی سیستم ایمنی بدن، خواص آنتی‌اکسیدان قوی، محرک ساخت اینترفرون گاما و محرک آزادسازی انرژی سلولی از خواص و اثرات شناخته شده آیمود است.
البته از زمان اعلام ورود آیمود خوراکی به بازار دارویی کشور، تاکنون خبری از آن نیست. این موضوع نشان می‌دهد که داروی خوراکی هم به سرنوشت بیمه دچار شده است.
آیمود به طور رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد

از سوی دیگر، دکتر محمدرضا شانه‌ساز مدیرکل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت گفته است که آیمود توسط ۲۲ مرکز زیر نظر مرکز تحقیقات ایدز در استانهای کشور به طور رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. بر همین اساس تمامی بیماران مبتلا بهHIV می‌توانند با شماره تلفن ۶۶۵۸۱۵۶۵ جهت راهنمایی برای استفاده از داروی آیمود تماس بگیرند.

درمان بیماران خارجی با آیمود ایرانی

وزیر بهداشت از درمان ۱۰۰ بیمار مبتلا به ایدز با داروی ایرانی آیمود در کشور گینه بیسائو خبر داده و گفته است که در زمینه آموزش نیروهای متخصص و مردمی در زمینه ایدز اقدامات خوبی در کشور انجام شده است.

آخرین وضعیت آیمود
دکتر عباس صداقت، رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت با عنوان این مطلب که داروی آیمود در انتظار اخذ مصوبه کمیته مراقبت و درمان کشوری است تا بتواند به طور رسمی وارد دستورالعمل درمان HIV شود، به سینانیوز گفت: »اصولا دارو‌ها برای اینکه بتوانند وارد فارماکوپه دارویی کشور شوند، می‌بایست چند مرحله را پشت سر بگذراد که داروی آیمود تمامی این مراحل از جمله مرحله کارآزمایی بالینی را پشت سر گذاشته و در مرحله نهایی آزمایشات بالینی قرار دارد که نتایج بسیار موفقیت آمیزی داشته است.»

وی بدون اطلاع از روند پوشش بیمه‌ای داروی آیمود، اظهارداشت: «این موضوع در خارج از وزارت بهداشت دنبال و پیگیری می‌شود و از این رو اطلاع دقیقی از آن ندارم.»
رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت با اعلام اینکه ۲ سال است داروی آیمود روی تعدادی از بیماران مبتلا آزمایش شده و نتایج بسیار موفقیت آمیزی داشته است، افزود: «این دارو در حال حاضر هزینه‌ای برای بیماران ندارد و وزارت بهداشت تمامی هزینه‌های تامین دارو را بر عهده دارد.»

صداقت، ادامه این روند را بعد از اینکه دارو وارد فارماکوپه کشوری شد، برای وزارت بهداشت هزینه بر دانست و گفت: « اقتصاد سلامت را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنابراین، موضوع پوشش بیمه‌ای آیمود باید بعد از اینکه در کمیته مراقبت و درمان کشوری به تصویب رسید، می‌بایست دنبال شود.»

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت در ارتباط با زمان تصویب آیمود در کمیته مراقبت و درمان کشوری، افزود: «به طور دقیق نمی‌توان زمان آن را اعلام کرد اما پیش بینی می‌کنیم در سال ۹۱ این موضوع تمام شده باشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha