سلامت نیوز: نایب رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تأکید بر بالا رفتن مقاومت دارویی بدن به‌علت بالا رفتن مصرف بی‌رویه در کشور، از به‌خطر افتادن سلامت مردم به‌علت نبود فرهنگ درست مصرف این‌گونه محصولات هشدار داد.

 اکبر رنجبرزاده در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی مبنی‌بر قرار داشتن ایران جزء ۲۰ کشور دنیا در مصرف غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک، افزود: متأسفانه مصرف  دارو‌ها به‌ویژه داروهای آنتی‌بیوتیک به‌علت نبود برنامه‌ریزی مناسب افزایش یافته است.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که مصرف دارو‌های آنتی‌بیوتیک موجب مقاوت دارویی بدن نسبت به دارو می‌شود، گفت: مقاومت دارویی به طور حتم تهدید بزرگی برای سلامت بشر است.

وی بر کاهش اثربخشی دارو آنتی‌بیوتیک به‌علت مصرف بی‌رویه تأکید کرد و گفت: این موضوع موجب شیوع سریع بیماری‌های واگیردار و خطرناک در جامعه می‌شود.

رنجبرزاده با اعلام این که فرهنگ‌سازی و آموزش به پزشکان دو راه‌حل مشکل مصرف بی‌رویه دارو در جامعه است، گفت: متأسفانه در چند سال اخیر اجرای طرح‌های فرهنگ‌سازی و طرح‌های آموزشی به پزشکان از سوی سازمان‌های مربوطه به ویژه وزارت بهداشت و درمان مغفول مانده است.

نایب رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزود: آموزش به پزشکان برای تجویز نکردن بی‌مورد داروهای آنتی‌بیوتیک موجب می‌شود که این افراد در مقابل فشار بیماران برای تجویز این‌گونه داروها ایستادگی کنند.

این نماینده مجلس هشتم، با اشاره به اختصاص سالانه میلیارد‌های دلار اعتبار برای خرید داروهای آنتی‌بیوتیک، یاد‌آور شد: کاهش مصرف غیرمنطقی این‌گونه داروها به‌طور حتم در افزایش اعتبارات بخش سلامت نقش به‌سزایی دارد.

وی ادامه داد: براساس تحقیقات انجام شده، مردم ۱۰تا ۱۵درصد مجموع داروهای کشور را به صورت خودسرانه و بدون مشورت با پزشک مصرف می‌کنند، در کنار آنتی‌بیوتیک، مصرف سایر داروها به‌ویژه مسکن‌ها و داروهای تزریق را باید اضافه کرد، مصرف سرانه داروهای تزریقی کشور در سال چهار برابر میانگین جهانی است.

بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی، ۶۵درصد بیماری‌ها در کشور به علت رعایت نکردن الگوی صحیح تجویز و مصرف غیرمنطقی دارو است، بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، کشور ما به لحاظ مصرف دارو، در میان ۲۰کشور نخست دنیا است و در آسیا بعد از چین مقام دوم را دارد، رعایت نکردن ضوابط علمی، تحویل داروی بدون نسخه از سوی برخی داروخانه‌ها و بالا بودن قلم‌های دارویی در نسخه‌های تجویزی از سوی پزشکان از مهم‌ترین علت‌های مصرف بی‌رویه دارو و نشان‌دهنده غیرمنطقی بودن فرآیند تجویز دارو در کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha