سلامت نیوز :یكی از عمده‌ترین مسائل در میان خانواده‌هایی كه فرزندان مدرسه‌ای دارند، بموقع حاضر شدن برای رفتن به مدرسه است. معمولاً كودكان با وجود داشتن فرصت كافی باز هم برای آماده شدن و حضور سر كلاس با مشكل زمان مواجه می‌شوند. گاهی اوقات هم عجله كردن آنها، موجب نامرتب بودن‌شان می‌شود. از این‌رو والدین می‌توانند، با بالا بردن انگیزه آنها این مشكلات را به راحتی مرتفع سازند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران برای مثال، رعایت بهداشت فردی یك اصل مهم در روابط اجتماعی به حساب می‌آید. فرزندان باید بدانند تمیز و مرتب بودن آنها در هر شرایطی بخصوص زمان حضور داشتن در مدرسه و كلاس درس بسیار مهم تلقی می‌شود.

نمی‌توان انتظار داشت كودك یا نوجوان صبح روزی كه می‌خواهد برای رفتن به مدرسه آماده شود، تمام مسائل بهداشتی را دقیق اجرا كند به همین دلیل باید او را تشویق كرد كه از شب قبل تمام كارهای لازم را انجام دهد. برای نمونه باید به او آموخت كه لباس‌های مدرسه‌اش را به‌طور مرتب روی چوب لباسی قرار دهد تا هنگام لباس پوشیدن نه تنها آنها را به‌راحتی پیدا كند بلكه لباسی مرتب و تمیز داشته باشد. از سوی دیگر بعضی از بچه‌ها برای رفتن به حمام تنبلی می‌كنند اما اگر به آنها آموزش داده شود كه تمیز بودن باعث نگاه بهتر اطرافیان نسبت به آنها و پذیرش شخصیتشان خواهد شد آنها هم سعی می‌كنند با مرتب بودنشان اطرافیان را خشنود سازند. از طرفی دیگر معلمین مدرسه نیز با تشویق دانش‌آموزان به پاكیزه بودن و قدردانی از دانش‌آموزی كه مرتب است، می‌توانند این انگیزه را در كودكان و نوجوانان افزایش دهند.

فرزندان برای حضور بموقع سركلاس درس به آرامش نیاز دارند. پخش موسیقی هر روز صبح در فضای خانه موجب می‌شود كه فرزندان به آرامش بیشتری دست پیدا كنند. همچنین آموزش مدیریت زمان به آنها كمك می‌كند كه از وقت به شكل بهتری استفاده كنند. در حقیقت با برنامه‌ریزی برای زمانی كه در اختیار دارند می‌توانند كارهایشان را در زمان مناسب انجام دهند.

علاوه بر این استفاده از كارت‌هایی كه روی آنها نقاشی‌های متفاوتی كشیده شده است برای ایجاد انگیزه در بچه ها بسیار مؤثر است. برای مثال نشان دادن كارت‌هایی كه روی آنها كودكی نقاشی شده كه مشغول شانه‌زدن موها است و یا در حال مسواك زدن است كودك را ترغیب می‌كند كه نه تنها بهداشت فردی را رعایت كند بلكه كارهای شخصی‌اش را با اشتیاق بیشتری انجام دهد و ضمن آن سرعت عمل هم داشته باشد.

 درست است كه گاهی اوقات از نامنظم بودن فرزندتان خسته و ناراحت می‌شوید اما باید بدانید ناراحتی‌تان باعث بدخلق شدن فرزندتان و در نهایت ناامیدی او می‌شود. پس سعی كنید خونسردی خود را حفظ كنید و در مواقع خستگی و عصبانیت، یك نفس عمیق بكشید تا به اعصاب خود مسلط شوید. بعد در كنار فرزند خود بنشینید و حتی با او صبحانه میل كنید تا آرامش شما به او هم منتقل شود و بدین وسیله او را آماده شروع یك روز خوب و بانشاط كنید زیرا در سایه این نشاط است كه او می‌تواند درس را بهتر فراگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha