یکشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۹
کد خبر: 40041
1- یكی از مهم‌ترین و حساس‏ترین توصیه‌های اجرایی و آینده‏نگر كارشناسان تغذیه به مادران در هنگام شروع تغذیه تكمیلی نوزاد، تاكید بر افزودن جدا از هم و یك به یك مواد غذایی جدید به برنامه غذایی كودك نوپا با فاصله زمانی سه الی هفت روز نسبت به یكدیگر و تقید در پیروی از یك برنامه زمانی خاص در این رابطه است. عمده ‏ترین دلیل پیشنهاد این روش به مادران عزیز، علاوه بر آماده كردن دستگاه گوارش و سیستم هضم و جذب طفل برای روبه‏ رو شدن با تركیبات غذایی گوناگون، كمك به فراهم كردن شرایط مناسب برای پایش بهتر و مشاهده دقیق‌تر هرگونه عكس ‏العمل احتمالی بدن كودك در مقابل ورود مواد غذایی جدید به آن است؛ مبحثی كه امروزه تحت عنوان آلرژی‏های غذایی بخش مهمی از دانش تغذیه و علوم پزشكی را به خود اختصاص داده و با توجه به تاثیرات نامطلوبی كه می‌تواند از خود بر جای بگذارد، بهتر این است كه برای مقابله با آن، طبق همین روش اشاره‏شده، از دوران كودكی نسبت به شناخت مواد آلرژی‌زای خاص برای هر فرد و خودداری از مصرف آنها اقدام كرد.
البته امتحان دوباره مواد غذایی كه استفاده از آنها باعث ایجاد علامت‏هایی همچون بثورات پوستی و كهیر، مشكلات تنفسی و آبریزش بینی یا مسایل گوارشی مانند نفخ زیاد یا اسهال شده ‏اند، در فاصله شش ماه یا یك سال بعد از بار اول نیز امكان‏پذیر است. چه بسا كه در نوبت اول مسایل دیگری نیز در قضیه دخیل بوده‏اند كه ایجاد علایم فوق ربطی به مصرف آن ماده غذایی خاص نداشته و از سویی دیگر ممكن است آن ماده غذایی خاص (با توجه به نوع تركیباتش) از اهمیت ویژه‏ای در منوی غذایی انسان برخوردار باشد كه امتحان دوباره آن را توجیه می‌كند.
آلرژی‏ زا بودن برخی از مواد غذایی با توجه به تركیب خاصی كه دارند در افراد بیشتری قابل‏ مشاهده است. به نحوی كه طبق اطلاعات موجود در صفحه 137 كتاب «تغذیه و مراقبت مبتنی بر تشخیص»، حدود 90 درصد آلرژی‏های غذایی در دنیا مربوط به هشت ماده غذایی است كه عبارتند از تخم‏مرغ، شیر، بادام‏زمینی، سویا، ماهی، گندم، صدف و برخی از مغزها و دانه‌های روغنی كه بعضی افراد به دلیل عدم توانایی مادرزادی در ساخت آنزیم‏های مرتبط با هضم و جذب كامل مواد موجود در این مواد غذایی (كه عمدتا تركیبات پروتئینی هستند) با واكنش خفیف یا شدید سیستم ایمنی بدن خود نسبت به ورود آنها مواجه می‌شوند و علایم ذكرشده هویدا می‌شود.
 این معضل ممكن است در مورد سایر مواد غذایی مانند گوجه فرنگی، توت‏ فرنگی، بادمجان و... نیز وجود داشته باشد كه راه اصلی تشخیص و جلوگیری از آلرژی مربوطه، استفاده به موقع از همین روش آزمون و خطاست.

2- در مورد آلرژی ‏های غذایی و چگونگی مواجهه با آنها، در جای خود و زمانی كه وارد مبحث «تغذیه و درمان بیماری‏ها» شویم، بیشتر صحبت خواهیم كرد. اما هدف از ذكر این مساله در اینجا، ارایه مثالی است جهت تسهیل فهم تعمیم استفاده از راهكار مورد اشاره، به تمام دوران‏های مختلف سنی زندگی. به عبارت بهتر می‌خواهیم روش شناسایی مواد غذایی آلرژی ‏زا را كه در دوران كودكی مورد استفاده قرار می‏گیرد، همراه با كمی تغییر در دیدگاه و شیوه اجرا به منظور شناخت مواد غذایی همسو با نیاز و شرایط اختصاصی هر فرد به‏ طور مجزا به كار بریم.
در متد كارآزمایی بالینی برای آزمودن كارایی هر دارو و آگاهی از عوارض احتمالی آن، گروهی از افراد را در آخرین مرحله تست آن دارو مورد آزمایش قرار داده و با تجویز دارو در مقادیر محاسبه‏ شده تحت درمان قرار می‌دهند. گروهی هم در شرایط یكسان با تجویز دارونما به عنوان گروه شاهد مد نظر قرار می‏گیرند كه نتایج به‌دست‌آمده در مقایسه وضعیت این دو گروه از استحكام بیشتری برخوردار باشد. حال ما می‌خواهیم همین روش را برای رسیدن به هدف ذكرشده مورد استفاده قرار دهیم. به این طریق می‌توان روش یادشده را هم نوعی كارآزمایی بالینی مواد غذایی مختلف روی خودمان بدانیم كه صد البته عوارض احتمالی آن در حد استفاده از داروهای شیمیایی نخواهد بود و خواهیم دید كه گروه شاهد هم خودمان هستیم.

3- اگركمی با دقت بیشتر به موضوع نگاه كنیم، می‏بینیم كه هر شخص در طول زندگی خود به صورت خودكار در حال استفاده از این روش است و حتی‏الامكان سعی می‌كند از مصرف مواد غذایی كه قبلا با آنها مشكل داشته، خودداری كند، اما قصد ما این است كه این مساله به شكلی قابل اتكاتر و كم‏خطاتر انجام شود. در قسمت‌های قبل مشخصات دارنده مزاج بلغمی (سرد و تر) را از دیدگاه طب سنتی بیان كردیم و گفتیم یكی از راه‌های تشخیص خصیصه‌های فردی برای كمك به تصمیم‏ گیری بهتر و مناسب‏تر در انتخاب غذای همسو با نیازهای هر فرد بر اساس توصیه‌های هرم غذایی، مطابقت علایم شناخته‏ شده مزاج‏های مورد استفاده در طب قدیم با وضعیت خویش و استفاده از غذاهایی است كه برای آن مزاج مناسب‏تر است. اكنون با این متد می‌توانیم تاثیر مثبت یا منفی یك غذا، یك میوه یا هر خوراكی دیگری را بر خود بسنجیم و از این طریق حتی نوع مزاج خود را هم بهتر و دقیق‌تر بشناسیم. این روش را با ذكر چند مثال برای افراد بلغمی‏ مزاج در هفته آینده روشن‏تر خواهیم كرد.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha